logo-web-2_Tekengebied 1

Perfect werkende IT in jouw bedrijf?

Netropolix en Zanzibar zorgen voor flexibiliteit in de eventsector

Netropolix en Zanzibar

Flexibiliteit: het is in de eventsector één van de belangrijkste sleutelwoorden. Dat weet Zanzibar als geen ander. Het jonge team is vaak aanwezig op festivals en allerlei andere culturele events, waardoor de nood aan mobiel werken steeds belangrijker werd. Daarvoor klopten ze eerder dit jaar aan bij Netropolix. Een interview met Mats Raes, Managing Partner bij Zanzibar.

Kan je ons kort vertellen wat Zanzibar doet?

Zanzibar is een rasecht Antwerps eventbureau dat twintig jaar geleden ontstond. In de organisatie focussen we op vier kernen. De eerste kern bestaat uit ‘Events’, waarbij we evenementen van A tot Z uitwerken. Dit zijn zowel aanbestedingen, als B2B-events en publieke evenementen. De tweede kern bevat ‘Partnerships’. Daarbij begeleiden we samenwerkingen als extern consultant. De derde kern heet ‘Hospitality’. Hiervoor hebben we een aparte website die een uitgebreid aanbod tentoonstelt van hospitality-ervaringen. Als laatste zetten we steeds meer in op ‘Toerisme’, waarbij we ons bezighouden met de organisatie en coördinatie van projecten in de toeristische sector. Dat is een afgeleide van de expertise die we gebruiken in onze events. Bij de vier genoemde kernen vertrekken we dus altijd vanuit event en marketing, met grote aandacht voor cultuur en festivals. Partnerships zijn bijvoorbeeld vaak gebaseerd op de culturele wereld, podiumkunsten 

Waar maken jullie het verschil met andere bedrijven in de eventsector? Wat voor projecten nemen jullie voornamelijk aan?

Wij zoeken altijd naar een culturele insteek: artiesten op een podium brengen, een unieke locatie uitzoeken … Dat is echt iets waarin we uitblinken. Daarnaast spelen we echt in op het uitbouwen van vertrouwensrelaties. Wij hebben duurzame samenwerkingen die soms tot twintig jaar terug gaan. Dat is best uniek in de wereld van eventagencies. Maar naast het culturele aspect en de vertrouwensrelaties is er nog een derde element waarmee we ons onderscheiden. Zo zijn we gespecialiseerd in publieke events en doen we heel wat aanbestedingen. De Bollekesfeesten, Maanrock, Feest in het stadspark … Noem maar op. Dankzij deze ervaringen zijn we ondertussen echt gespecialiseerd in dat type dossiers.

Hoe belangrijk is betrouwbare IT bij jullie dagelijkse werking?

Het wordt meer en meer belangrijk. En niet enkel voor ons, maar voor alle bedrijven. Zanzibar bestaat ondertussen al zo’n 20 jaar. Er was al wel een tijdje een goede en stabiele IT-infrastructuur, maar we wilden een stap vooruit zetten. Dat hebben we gedaan met de verhuis naar de cloud. Die houdt in dat we een volledige cloudomgeving hebben en dat onze hardware werd opgefrist. We hebben echt stappen gezet om alles te moderniseren. Dat is niet enkel belangrijk, maar zelfs cruciaal.

 

“We hebben stappen gezet om onze IT te moderniseren. Dat is niet enkel belangrijk, maar zelfs cruciaal.”
mats raes, managing partner zanzibar

Hoe zijn jullie terechtgekomen bij Netropolix?

Er was al een IT-partner bij Zanzibar. Toen we ontdekten dat we wilden evolueren en moderniseren, hebben we alle mogelijke opties naast elkaar gezet. Bovendien had ik al een aangename ervaring met die laatste uit mijn vorige job, waar het getoond heeft dat het een vooruitstrevende partner is. Dat was zeker een extra motivatie om voor Netropolix te gaan. Maar uiteindelijk nam onze Office Manager Josiane de beslissing en dat bleek de juiste.

 

“Netropolix toont dat het een vooruitstrevende partner is. Ze hadden meteen in de gaten wat we nodig hadden.”
mats raes, managing partner zanzibar

znz bmwklein
znz part of antwerpklein
vivaldis

Er gebeurde bijgevolg een verhuis van jullie infrastructuur naar de cloud. Dat is handig voor een eventbureau. Je hebt altijd je documenten bij de hand. Zijn er nog voordelen die jullie hebben ervaren dankzij de migratie?

We zijn een jong team en we vertoeven vaak op festivals tijdens onze job. Je moet dan over flexibiliteit beschikken. Mobiel werken was dus het belangrijkste. Maar ook efficiënter werken lag aan de oorsprong van de verhuis naar de cloud. Wij zijn nu bijvoorbeeld aan een nieuw project bezig, Experience Antwerp, waardoor we echt merken dat de migratie een noodzaak was. Het mobiel werken en het co-editen zijn zaken die we al probeerden toe te passen, maar die nu vereenvoudigd zijn. De functies zijn breed toegankelijk in één toepassing waardoor we niet meer moeten vertrouwen op drie of vier verschillende tools om hetzelfde resultaat te bekomen. Het kwam er in het begin wel op aan om alle medewerkers hierin te begeleiden.

Hoe verliep de verhuis? Waren jullie er nauw bij betrokken?

We hadden best een stevig archief, dus op het vlak van machtigingen was dit niet altijd even simpel. Gelukkig is het allemaal op zijn pootjes terechtgekomen. Vandaag zijn er geen issues meer, alle problemen zijn stap voor stap opgelost. De migratie is dus goed verlopen. Bovendien was er heel wat contact tijdens het project tussen het team van Netropolix en onze Office Manager. Er kwamen regelmatig mensen van Netropolix over de vloer en op die manier konden we eenvoudig ideeën uitwisselen. Het ging daardoor allemaal sneller dan verwacht.

 

"Er was veel dialoog tijdens het project waardoor alles sneller ging dan verwacht."
mats raes, managing partner zanzibar

ZNZ-partnersklein

Elke maand komt er ook iemand van Netropolix langs voor periodiek onderhoud. Hoe verloopt die samenwerking?

Dat verloopt altijd goed. Vooraf wordt er altijd melding gemaakt wanneer er iemand langskomt. Als we dan issues hebben, kunnen we die doorgeven. Als Sebastiaan of Wim (System Engineers Netropolix nvdr.) hier over de vloer komt, is dat altijd een fijne samenwerking. Het is erg leuk dat het persoonlijk verloopt, maar ook zakelijk. Dat lukt gemakkelijk met de mensen van Netropolix, het zijn toffe karakters.

Hebben jullie nog problemen ervaren sinds de samenwerking? Hebben jullie het gevoel dat jullie snel geholpen worden indien er een probleem is?

Op dit moment is alles in orde. Bij de meeste medewerkers zal de set-up volledig in zijn werking getreden zijn. Indien er toch een probleem is, worden we enorm snel geholpen. Het is fijn dat we zelfs een Whatsapp’je kunnen sturen en we verder geholpen worden. Het kan dus allebei en hoe Netropolix dat een plekje weet te geven qua tickets, is perfect. We zochten een persoonlijke omgang. Dat lukt snel en efficiënt dus dat is tof.

 

"Indien er een probleem is, worden we enorm snel geholpen."
mats raes, managing partner zanzibar

Wat is de meerwaarde voor jullie om Netropolix als IT-partner te hebben (en dus niet een andere partner)?

Wij vinden het heel tof dat Netropolix een echt Kempisch bedrijf is. Bovendien hebben we gemerkt dat er veel aandacht aan ons wordt besteed, ook al zijn we ‘maar’ een kleine kmo van vijftien medewerkers. Vaak kan een IT-partner dan afstandelijk zijn, maar we zijn géén nummer. Dat hebben we meteen gemerkt sinds de offerteaanvraag. We kregen een goede opvolging en voelden ons belangrijk genoeg voor Netropolix. Dat is cruciaal. Voor ons is IT namelijk net zo belangrijk als voor een ‘grote boîte’.

2020 was en is nog steeds geen gemakkelijk jaar. Waar zijn jullie momenteel nog mee bezig?

Alle activiteiten in de breedte staan even on hold. We hebben wel doorlopende zaken, zoals onze consultancy en de voorbereiding van aanbestedingen bijvoorbeeld. Daarnaast zijn we bezig met ‘Experience Antwerp’ dat in april aan ons werd toegewezen. Ik kan het het makkelijkste omschrijven als de TripAdvisor van Antwerpen. We bouwen dus een one-stop-shop voor alle aanbieders in de vrijetijdsbeleving in Antwerpen. Daarbij proberen we zo veel mogelijk aanbieders op ons platform te krijgen en ticketjes te verkopen voor musea, brouwerijen, begeleide gidstochten ...

 

"Er wordt veel aandacht aan ons besteed, ook al zijn we een kleine kmo."
mats raes, managing partner zanzibar

Jullie zitten momenteel dus niet stil.

Het is een dubbel verhaal. Verschillende activiteiten liggen sinds april volledig plat en niet iedereen van het team kan op dit moment aan de slag. Tegelijkertijd zijn we ook bezig met een start-up. We hopen vooral dat er in het voorjaar van 2021 terug perspectief en vertrouwen komt en we weer kunnen beginnen opbouwen. Natuurlijk hebben we wel geluk gehad dat we Experience Antwerp mogen uitvoeren en nog doorlopende activiteiten hebben, maar nog een zomer zoals die van 2020 kunnen we zeker missen.

Hoe kijken jullie naar de toekomst? Hebben jullie nog plannen?

We zijn hoopvol. Cultuur is iets onverwoestbaars. Mensen willen graag terug buitenkomen. Na crisistijden komt er altijd weer energie en dan kunnen we terug aan de slag. Nu is het gewoon een kwestie van geduld uit te oefenen. En ondertussen passen wij ons aan. We investeren in technologie, we zijn ons aan het wapenen. Maar het komt wel goed, daar geloof ik in.

Ook geïnteresseerd in IT op de achtergrond?

Koen Vanlommel

Koen Vanlommel

Afgevaardigd Bestuurder

 

 

 

 

 

 

INSCHRIJVEN OP ONZE BLOGS?

 

HET KAN!

 

andere blogs, persberichten en events

Innovatie

3 zaken die je moet hebben in je moderne werkplek

Volgens Netropolix zijn er slechts 3 zaken die je moet hebben in je kantoor.

Innovatie

Waarom wij klaar zijn voor Windows 11!

Windows 11 werd onlangs aangekondigd: wat is de impact hiervan op jouw toestel?

Cloud

Public of private cloud: wat is het verschil?

Ga jij voor de public of private cloud? Of zit er misschien nog iets tussenin?

Netropolix

Netropolix wint Voka Lokaal Award 2021

Met deze prijs plaatst het IT-bedrijf zich rechtstreeks voor de Prijs Ondernemen

Netropolix

Rondleiding in Square One

Netropolix, Kempische IT-partner voor kmo's

Data

Data verliezen is duur

Zorg voor een feilloze business back-up!

Software

De transformatie van internationale congressen.

Hoe zit het één jaar na corona met medische congressen?