logo-web-2_Tekengebied 1

Perfect werkende IT in jouw bedrijf?

Salar en Netropolix: schouder aan schouder in de Kempen

Nominatie Trends Gazellen Netropolix

‘Amai, dat werkt hier altijd.’ Dat horen ze bij Salar wel vaker van (nieuwe) medewerkers wanneer het gaat over de IT infrastructuur. De voorbije jaren heeft het sociaal secretariaat uit Kasterlee flink geïnvesteerd in een eigen datacenter en sterk uitgeruste werkplekken. Daarbij vormt Netropolix al jarenlang de vaste IT partner die vanop de achtergrond voor een vlotte werking zorgt. Een interview met Chris Verleye, bestuurder van Salar.

Wat doet Salar en hoe onderscheidt het zich op de markt van anderen?

Salar is een sociaal secretariaat met 50 specialisten en meer dan 35 jaar ervaring op de teller. Onze slagzin is dan ook ‘Expertise binnen handbereik’. Dat mag je heel breed nemen: van een forfaitair tarief over moderne softwaretools die voor iedereen beschikbaar zijn tot eerste-lijnexperts die onze klanten op een persoonlijke manier gemoedsrust bezorgen. Dat was tijdens corona natuurlijk iets moeilijker, maar we proberen dit te allen tijde waar te maken. 

Hoe hebben jullie het voorjaar beleefd en het moment waarop de lockdown werd aangekondigd?

We behoren uiteraard tot het groepje ‘essentiële bedrijven’ in België. Sociale secretariaten zijn via de beroepsvereniging voortdurend in overleg met overheden en ook politiek. We werden overstelpt met mails, uitgenodigd voor virtuele meetings … We zagen 13 maart, de aankondiging van de lockdown, wel aankomen. Daarom hebben we snel geschakeld op alle fronten.

Kan je dat wat verder toelichten?

We kwamen als het ware in een ander communicatieritme. Waar we eerst één keer per maand communiceerden, was dat nu bijna dagelijks en heel dossierspecifiek. Begin maart hebben we al intern besproken hoe we het gingen aanpakken binnen Salar. Social distancing was niet het grootste probleem, we hebben plaats genoeg. We moesten vooral snel schakelen omdat we het telewerk zagen aankomen. Mensen kregen het privé moeilijker, dus het was ofwel telewerken ofwel ouderschapsverlof. Daarom heb ik bij Netropolix iets meer dan 20 laptops besteld en voorbereid voor thuiswerk. Binnen de 24 uur zat iedereen die het wou thuis te werken. Daarna heb ik iedereen in kleine groepjes een korte briefing gegeven over hoe ze zich moesten aanmelden, hoe we het gingen organiseren en wat ze konden verwachten. De overschakeling was niet gewoon snel, maar onmiddellijk.

Dat is inderdaad heel snel geschakeld. Dat moest wel, want het was bijzonder druk bij jullie, mede door de ‘vage’ communicatie van de overheid. Dat waren toch intensieve momenten voor jullie?

Inderdaad, we hebben zelfs op verschillende zaterdagen met 100% bezettingsgraad doorgewerkt om alles rond te krijgen. We zijn onmiddellijk begonnen met het aanvragen van werkloosheid voor elke sector die verplicht gesloten werd. Later hebben we voor alle bedrijven overmacht aangevraagd, zodat iedereen die niet kon werken wél een uitkering kreeg. Voor de coronawerkloosheid hebben we documenten aangevraagd, klaargestoomd, de mensen duidelijk gebrieft welke code ze moesten invullen op hun loonopgave om een automatische uitkering te krijgen … Alles is op ongeveer 24 uur gebeurd. Ons tele-onthaal team stond daarom op een bezetting van tien personen in plaats van zes in normale toestanden. Voor ons was het zelfs zaligmakend. Op dit moment plukken we de vruchten ervan. We hebben nog nooit zo’n grote instroom gehad van klanten als nu.

 

“Netropolix schakelt niet snel, ze schakelen onmiddellijk.”
Chris Verleye, Bestuurder Salar

 

Gelukkig waren jullie er ook technologisch klaar voor. Jullie hebben altijd goed geïnvesteerd in jullie eigen programma, een goed datacenter …

Eén van de beslissingen tijdens de coronacrisis was om elke klant verplicht digitaal te laten gaan. Iedereen die zijn documenten nog op papier kreeg, heeft van mij daarvoor persoonlijk een mail gekregen. Uiteindelijk waren er maar twee klanten die niet akkoord gingen. Maar als gevolg van deze digitalisatie zijn onze portkosten wel herleid naar een kwart en onze server kan dat ook gewoonweg aan om al die documenten op te halen. De bedrijfszekerheid en het vertrouwen waren er.

 

"Ik heb enorm veel over om mijn systemen up and running te houden."
Chris Verleye, Bestuurder Salar

 

Wat wij jou ook vaak horen uitspreken, is dat je de performance zo belangrijk vindt. En niet alleen voor jezelf natuurlijk, maar ook voor de klanten. 

Netropolix heeft bij ons het volledige machinepark geleverd. Wij leven eigenlijk van de IT bij Salar, wij draaien daar op. Vlotheid is dan erg belangrijk. We verzorgen dagelijks voor zo’n 30 000 mensen de payslips. Daarbij rekenen niet enkel de werkgevers op ons, maar ook zo’n 30 andere kantoren die op ons beroep doen. Lonen moeten gewoon op tijd berekend worden. Als die later komen, heb je uiteraard een misnoegde klant. We kunnen het ons dus niet veroorloven onze IT te laten plat gaan

Dat is dus eigenlijk IT op de Achtergrond, het concept van Netropolix, volledig doorgetrokken.

Als ik kijk naar mijn investering voor IT op de Achtergrond, hou ik altijd het volgende principe in het achterhoofd, en dat wil ik iedereen meegeven: “Hoeveel geld zou je willen uitgeven wanneer heel je systeem plat gaat, zodat alles in een vingerknip weer werkt?” Mijn antwoord daarop is dat ik daar enorm veel voor over heb. Is dat opgelost met 20 000 euro? Dan betaal ik die som. Die investering moet je doen om alles up and running te houden. In 2012 hebben we een groot incident gehad en dan is het natuurlijk weer de afweging ‘Hoeveel mag zoiets kosten?’ En een eigen datacenter en de hele set-up was de juiste keuze

Gebouw Salar

Foto: Bedrijfsgebouw Salar 

Dat is zeker duidelijk. Maar hoe kwam je eigenlijk bij Netropolix terecht?

Ik was klant bij ZEB in Grobbendonk voor al mijn hardware. Die firma werd later overgenomen door Netropolix. Toen mijn externe System Engineer verhuisde naar Netropolix, ben ik hem gevolgd. Wat ik toen gemerkt heb, is dat Netropolix uitstekend aan System Engineering doet. Ik krijg er voorstellen op maat met degelijke alternatieven. De bezorgdheden die ik als klant heb, worden altijd weggehaald. Daarnaast is er ook een open mindset naar freedom of technology. Ze zijn niet ‘getrouwd’ met een bepaald merk, maar kiezen wat écht het beste is voor de klant. Er wordt aan solution offering gedaan met het beste product mogelijk

Hoe is de samenwerking verder uitgegroeid?

Sinds 2015 is de samenwerking met Netropolix intenser. Zo vind ik dat de System Engineering ondertussen nog beter is geworden. Dat stuk is dan ook volledig redundant. Ik ben niet afhankelijk van één System Engineer, maar ik kan rekenen op een heel team met expertise. Er zijn altijd wel minstens twee IT’ers die me kunnen helpen.

 

Bovendien vind ik de manier waarop er met aan- en verkoop wordt omgegaan uitstekend. Als ik iets aanvraag, heb ik na twee uur antwoord, nog een uur later weet ik wanneer het geleverd wordt. Die levering is rechtstreeks van bij Netropolix en gaat heel vlot. Qua prijs moet ik zelfs niet twijfelen, want ik weet dat wat Netropolix aanbiedt altijd marktconform is. Als laatste wordt er proactief gewerkt. Aan het begin van elk kwartaal leggen we afspraken vast. Eenmaal per maand komt er dan iemand langs om samen het to-do lijstje te overlopen. En dat is prima: want ik wil zelf ook zo weinig mogelijk brandjes blussen op het moment zelf. Ik wil juist problemen voorkomen. We hebben dezelfde mindset en dat is volgens mij het succes van onze samenwerking. Sinds Salar en Netropolix samenwerken, is er zelfs nog geen incident geweest. Het vertrouwen dat een probleem wordt opgelost, is er gewoon. Wanneer er hier nieuwe werknemers beginnen, valt zelfs regelmatig het zinnetje “Amai, die systemen werken hier gewoon altijd.” En dat was niet zo op hun vorige job. Ik vind dat mensen met de nieuwste en juiste IT moeten werken. Alleen dan kan je je eigen klanten goed verder helpen.

MEER WETEN OVER ons concept: IT OP DE ACHTERGROND?

Koen Vanlommel

Koen Vanlommel

Afgevaardigd Bestuurder

 

 

 

 

 

 

INSCHRIJVEN OP ONZE BLOGS?

 

HET KAN!

 

andere blogs, persberichten en events

Netropolix

Rondleiding in Square One

Netropolix, Kempische IT-partner voor kmo's

Netropolix

Netropolix wint Voka Lokaal Award 2021

Met deze prijs plaatst het IT-bedrijf zich rechtstreeks voor de Prijs Ondernemen

Software

De transformatie van internationale congressen.

Hoe zit het één jaar na corona met medische congressen?

Innovatie

3 zaken die je moet hebben in je moderne werkplek

Volgens Netropolix zijn er slechts 3 zaken die je moet hebben in je kantoor.

Innovatie

Waarom wij klaar zijn voor Windows 11!

Windows 11 werd onlangs aangekondigd: wat is de impact hiervan op jouw toestel?

Data

Data verliezen is duur

Zorg voor een feilloze business back-up!

Cloud

Public of private cloud: wat is het verschil?

Ga jij voor de public of private cloud? Of zit er misschien nog iets tussenin?