Netropolix Logo

Perfect werkende IT in jouw bedrijf?

Narviflex en Netropolix: een samenwerking die op rolletjes loopt

Nominatie Trends Gazellen Netropolix

Met vier Belgische en twee Nederlandse vestigingen produceert Narviflex transportbanden, kunststofmaterialen en aandrijfcomponenten aan de lopende band voor verschillende Europese ondernemingen. Het bedrijf stilleggen? Geen denken aan. En dat hun IT daarin een grote rol speelt, is een feit: “IT is bij ons altijd belangrijk. Dat kan je het beste bewijzen door een kwartier de servers stil te leggen: dan is alles om zeep.” Wij spraken met Dirk Berden, CEO van de Narviflex Group.

Narviflex is gespecialiseerd in transportbanden, maar daarnaast hebben jullie nog andere afdelingen. Kan je ons daar meer over vertellen?

Narviflex heeft eigenlijk drie luiken. Onze oorspronkelijke core business, en wat nog steeds het meeste van onze activiteit beslaat, is de transportbandenservice. Wij maken en installeren alles wat te maken heeft met wat mensen beschouwen als lopende banden. Dat zijn bijvoorbeeld de banden op de luchthaven, koekenfabrieken, betoncentrales ... Wij zorgen ervoor dat deze bedrijven hun producten transporteren over lopende banden. Daarnaast hebben we de afdeling Narviplast-X. Daarmee leveren wij kunststofmaterialen, plaatmaterialen en stafmaterialen aan machinebouwers en andere firma’s. We hebben het bovendien enorm druk gehad met de plexiglascrisis. Onze derde en laatste afdeling heet Rindus. Daar verdelen wij alles wat te maken heeft met aandrijfcomponenten zoals motoren, kettingen ... Met andere woorden alles wat een machine doet draaien. Dit doen wij binnen Europa, maar Nederland en België zijn uiteraard onze doelgebieden.

Waar maken jullie het verschil met andere bedrijven in de sector?

Wij staan in voor de verdeling van alle grote Europese merken in de sector in België en Nederland. Daarmee bieden we de bekendste producten aan aan topkwaliteit. Daarnaast zijn we 24 op 24 en 7 op 7 bereikbaar. Indien nodig sturen we zelfs meteen servicemonteurs … Als laatste onderscheiden we ons door de enorme stock en de ideale productmix die gemaakt is voor de Benelux markt. Dat geeft ons een serieuze marktpositie.

Konden jullie je nog op dezelfde manier onderscheiden tijdens de lockdown? 

We kregen veel bezorgde telefoons van klanten in de cruciale sectoren, zoals voeding en recycling. Ze waren erg ongerust dat we moesten sluiten. Stel je maar eens voor dat zulke bedrijven geen leveranciers meer hebben. Gelukkig werd niet veel later beslist dat ook toeleveranciers van bedrijven in de cruciale sectoren uiterst belangrijk waren en bijgevolg mochten openblijven. We konden dus gewoon onze activiteiten voortzetten.

Hoe belangrijk was IT voor jullie tijdens deze periode?

IT is bij ons altijd belangrijk. Dat kan je het beste bewijzen door bij ons een kwartier de servers stil te leggen: alles is dan om zeep. Gelukkig zijn wij het al gewoon om van thuis uit en vanop afstand te werken omdat we 24 uur per dag activiteit hebben. Zeker iedereen die nauw betrokken is bij de verkoop en productie kon al eerder thuiswerken. Zij deden dat deze periode dus ook. Daarvoor was alles in orde. We hebben gelukkig niks halsoverkop moeten aanpassen. Alleen de webcams waren uitverkocht. (lacht)

Narviflex gebouw.jpg

 

“IT is bij ons altijd belangrijk. Leg onze servers een kwartier stil en alles is om zeep.”
dirk berden, CEO narviflex

Jullie zijn sinds 2018 klant bij Netropolix. Vertel eens hoe dat is gestart? 

Vroeger hadden we een full time IT manager. Die heeft ons op een bepaald moment verlaten. Bijgevolg vroegen we ons af hoe we het gingen aanpakken. Iemand die bij ons op de verkoop werkte, interesseerde zich enorm voor IT en vond het uitdagend. Hij zag het zeker zitten om zich hier verder mee bezig te houden. Wij zagen daar eveneens de voordelen van in. Dan hadden we een IT’er die de corebusiness door en door kent. Hij bleef wel liever ook nog betrokken bij de transportbanden, dus we besloten om de IT deels te outsourcen. En zo kwamen we bij Netropolix terecht. We hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt wat we wilden en ze waren meteen mee. Ons bedrijf draait elke dag 24 op 24, dus onze IT moet ook 24 uur per dag draaien. En buiten de kantooruren, is dat net zo belangrijk als tijdens die uren. Daarom is ons contract bij Netropolix ook zo handig: we kunnen hen op elk moment bereiken, maar er komt ook elke week een technieker on-site om alles te bekijken. Op die manier werken we proactief aan onze IT zodat er geen onaangename problemen opduiken. Bovendien verloopt de samenwerking met onze interne IT’er zeer goed.

En helpt dit ook om de dienstverlening aan jullie klanten te verbeteren?

Ja, absoluut. In deze tijd moeten wij noodgedwongen videovergaderen met klanten. Ze sturen ons (live) video’s en foto’s via allerlei soorten kanalen. Die komen binnen via e-mail of Whatsapp en dat kunnen wij allemaal goed ontvangen. Voor de rest kunnen we volledig remote aan de slag en dit van overal ter wereld. Zo staan wij altijd en overal ter beschikking om diensten te verlenen.

Jullie zijn recentelijk overgestapt naar IT op de Achtergrond: een contract waar een proactieve aanpak, een steeds beschikbaar team en redundantie centraal staan. Was dat de reden van jullie overstap?

De reden was dat we toch wel bezorgd zijn om de cyberaanvallen die er gebeuren én die dicht bij ons staan. Er zijn een paar grote klanten van ons plat gegaan en sindsdien kregen we echt schrik. Wij communiceren dagelijks online met onze klanten en die malware zou zo ook wel eens kunnen binnensluipen. We wilden ons dus op de best mogelijke manier beveiligen. Die security is natuurlijk stap één, maar het moet ook opgevolgd worden. Onze interne IT’er Maarten bekijkt dit en het is extra handig dat Netropolix extern meekijkt. Daarnaast schakelden we over naar IT op de Achtergrond om het platgaan te vermijden. Dat zijn voor ons de twee belangrijkste zaken. Maar dat is zeker niet het enige wat het contract inhoudt. Mocht er iets zijn, dan kunnen we op elk moment bellen en dan staan de techniekers klaar voor ons. Dit zijn altijd techniekers uit één team dat Narviflex goed kent.

 

"We wilden ons op de best mogelijke manier beveiligen. En de security moet uiteraard opgevolgd worden. Daarom stapten we over naar IT op de Achtergrond."
Dirk berden, CEO Narviflex

Welke zaken hebben jullie in deze relatief korte periode al gemerkt? Hebben jullie nog problemen ervaren?

Het voordeel aan Netropolix is dat ze vorig jaar bij ons een volledig nieuw serverpark hebben geïnstalleerd. Dat is toen allemaal opgezet als voorbereiding voor onze IT op de Achtergrond. We zitten dus met een nieuw serverpark, nieuwe software, de firewalls doen hun werk, de vele scanners doen het ... We hebben zeker niks levensbedreigends meegemaakt. Dat hebben we te danken aan het feit dat Netropolix hier wekelijks on-site komt om ons serverpark te controleren en te updaten. Daarnaast zijn ze tevens onze helpdesk. Een toegewezen team dat ons door en door kent, staat dan klaar om ons te ontzorgen, fysiek of remote. Als laatste houden ze zich ook bezig met het installeren van laptops, PC’s en meer.

Verliep alles vlot en volgens plan?

Ja, daar zijn we absoluut tevreden over. Het voordeel was ook dat het oude serverpark bleef draaien tot het nieuwe werd aangesloten. Het kon nog volledig getest worden voor het oude park eruit ging. In het weekend is de volledige database overgezet en we zijn zelfs niet platgegaan, waardoor alles onopgemerkt is verlopen. Het heeft zeker niet voor vertraging gezorgd en onze medewerkers hebben geen last ondervonden.

 

"We hebben vorig jaar een nieuw serverpark laten installeren. Dat komt Netropolix elke week controleren. Zo hebben we nog geen problemen ondervonden en loopt alles op rolletjes."
Dirk berden, CEO Narviflex

Narviflex vrachtwagens.jpg

We hebben een enorm lastige periode achter de rug en momenteel zitten we terug in een mini lockdown. Als je nu kijkt naar de toekomst, wat willen jullie dan nog zeker bereiken met Narviflex?

Op dit moment is het voor ons belangrijk om te kunnen blijven draaien zonder dat je iets moet stilleggen door de coronamaatregelen. Op lange termijn, zodra corona onder controle is, komen er nog twee nieuwe vestigingen bij: één in België en één in Nederland. Maar wanneer dat zal zijn, kunnen we op dit moment nog niet meegeven. Wat ik wel kan meegeven, is dat we genomineerd zijn voor de Prijs Ondernemen van Voka Mechelen-Kempen en dat we erg graag zouden winnen. Dat zou een mooie verwezenlijking zijn voor 2020.

Ook geïnteresseerd in IT op de achtergrond?

Koen Vanlommel.jpg

Koen Vanlommel

Afgevaardigd Bestuurder

 

OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN ONZE CASES EN IT-TIPS? HET KAN! SCHRIJF JE HIER IN.

andere blogs, persberichten en events

content-view-module.png

Netropolix

Netropolix helpt studenten met livestream TD

Studentenvereniging Atomos livestreamt Kerst TD vanuit Netropolix.

Security

5 tips om Computer Security Day te overleven

Wij geven je vijf tips om het hele jaar digitaal & veilig door te komen.

Teams

Vier tabs die je ├ęcht moet hebben in Teams

Ontdek alles over Planner, Power BI ...

Visie

Netropolix is Baanbrekende Werkgever

Netropolix ondertekende het charter. Ontdek waarom.

Netropolix

Waarom Netropolix De Kempenaar moet worden

Netropolix is genomineerd voor De Kempenaar 2020. Geef je stem!

Cloud

Veilig in de cloud

Plots beginnen werken in de cloud? Stel je de vraag of je wel veilig bezig bent.

Software

COVR zorgt voor digitale transformatie congressen

Ontdek hoe COVR dit realiseerde

Cloud

Maak je geen zorgen, maak een back-up

Je bestanden in de cloud zetten, is niet hetzelfde als een back-up.

Netropolix

Netropolix start nieuwe afdeling MS Bus Apps

Verbeter je bedrijfsprocessen met professionele ondersteuning