logo-web-2_Tekengebied 1

Perfect werkende IT in jouw bedrijf?

Netropolix, een cruciale schakel in de snelheidsketen van Maes nv

Maes nv

Maes nv, het bedrijf uit Minderhout en Kasterlee, verkoopt en repareert auto-, industrie- en landbouwbenodigdheden, reinigingsmachines en meer. Waar zij zich sterk in maken? De leversnelheid! Dat IT hierin een grote rol speelt, is zeker: “Het werd snel duidelijk dat we zonder een IT-partner die constant monitort achter de feiten zouden aanlopen.” Een dubbelinterview met Christof en Jeroen Maes, bestuurders bij Maes nv.

Kunnen jullie kort schetsen wat Maes nv doet?

Maes nv kiest voor de Kempische ondernemer en ondersteunt hem met de beste tools en machines. Dat is de slogan die we gekozen hebben om duidelijk te zeggen wat we doen. We kozen er bij de overname van het bedrijf voor om te werken met vijf merken voor de Kempische ondernemer. De eerste is ‘Maes Vakhandel’, waarmee we de betere gereedschappen en tools leveren aan bedrijven. Het tweede merk is ‘Maes Reiniging’, waarmee we als Kärcher-verdeler reinigingsmachines voor de professionele markt leveren. ‘Maes Machinery’ biedt knik-en wielladers en hoogtewerkers. Daarnaast is er ‘Maes Automotive’ waarmee we dagelijks garages voorzien van auto-onderdelen en banden. Als laatste verhuurt ‘Maes Verhuur’ machines en tools over alle merken heen voor korte termijn.

Waar maken jullie het verschil met andere bedrijven in de sector?

Wij kiezen resoluut voor snelheid. Daarom ‘beperken’ we ons tot de Kempische ondernemers. De klanten die we bedienen, moeten we snel kunnen bedienen. Daarbij streven we naar een gemiddelde levertijd van maximum vier uur door te kiezen voor de juiste leveranciers en het opbouwen van voorraden.

“We kiezen resoluut voor snelheid. Daarom richten we ons op de Kempische ondernemers.”
Jeroen & Christof maes, bestuurders maes nv

Hoe belangrijk is IT in het creëren van die snelheid?

Christof Maes en Jeroen Maes

Heel belangrijk. Als je snel wil leveren, moet je veel automatiseren. Hoe meer manuele handelingen er gebeuren, hoe trager het proces verloopt. Een anekdote daarbij is dat wij Maes sinds 2017 actief opvolgen. Netropolix kwam in the picture toen wij op het vlak van IT heel diep zaten. Nadat Maes nv twee dagen had stil gelegen, ging Netropolix aan de slag om de IT-infrastructuur terug herop te bouwen. Die IT-investeringen waren broodnodig. Als je als bedrijf te lang blijft stilstaan, lopen de kosten alleen maar op.

Wat zijn de grootste meerwaarden van samenwerken met Netropolix?

De grootste meerwaarde is het totaalpakket. Netropolix is de IT-partner waar wij zelf de businesskant zijn en zij ons aanleveren wat we nodig hebben. We investeren en werken samen voor de toekomst. Ze blussen niet enkel brandjes, maar maken met ons ook strategische keuzes op lange termijn. Daarin zijn de inspiratiesessies van Netropolix erg interessant. We kunnen out-of-the box denken over waar we als bedrijf naartoe willen en wat we nodig hebben op IT-vlak om er te geraken.

“Netropolix blust niet enkel brandjes, ze maken ook strategische keuzes op lange termijn.”
christof en jeroen maes, bestuurders maes nv

 

Waarover ging de laatste sessie?

Die ging over de migratie van onze server naar een Teamsomgeving. Daar zijn veel leuke ideeën uitgekomen, waaronder ook een integratie met PowerBi. Hierdoor krijgen we dagelijks cijfers te zien in Teams, waar we vroeger pas inzicht kregen wanneer de halftijdse balansen werden opgemaakt. Het helpt ons klanten op te volgen, te bekijken hoe onze omzet tot stand komt en te begrijpen waar onze marges liggen.

Het is dus eerder een samenwerking dan een 'klant-leverancierrelatie'?

Ik denk niet dat het mogelijk is om samen te werken en te zeggen “Doe maar”. De samenwerking komt pas tot stand als twee partijen zich actief inzetten. Anders werkt dat niet. En als er eens iets van IT niet werkt, is het interessant dat we héél snel geholpen worden en dat we weten bij wie we moeten zijn. Daarnaast wordt er bij zo’n probleem proactief nagedacht. Het is dus niet zomaar een oplossing op korte termijn toereiken. Het is meedenken hoe we dit probleem in de toekomst kunnen voorkomen.

"Het is niet zomaar een oplossing toereiken. Het is nadenken hoe we een probleem in de toekomst kunnen vermijden."
christof en jeroen maes, bestuurders maes

Jullie hebben al twee jaar een IT op de Achtergrond contract waarbij proactiviteit en een vast team centraal staan. Waren dat de redenen van jullie overschakeling?

Het werd al snel duidelijk dat we zonder een IT-partner die constant monitort achter de feiten zouden aanlopen. We zijn dus blij dat we hebben gekozen voor IT op de Achtergrond. Het vergt een investering, maar het zorgt ervoor dat de brandjes die ontstaan klein en makkelijk oplosbaar zijn. Bovendien heb je snelle communicatie. De dag dat Wilfried (technieker Netropolix nvdr.) bij ons langskomt, gaan we door projecten en kijken we wat de volgende stap is. Wilfried is voor ons trouwens het gezicht van Netropolix. We horen vanop afstand verschillende techniekers die ons dossier goed kennen, maar het is fijn dat we een vast aanspreekpunt hebben.

Kärchermachines

Ondertussen zijn jullie gestart met cloudtelefonie. Vraagt zo'n transitie veel aanpassing?

Over het algemeen verliep dat heel vlot. We werkten tot nu toe met een verouderde telefooncentrale. Omdat we toch al die sterke IT-infrastructuur hadden, leek het een logische volgende stap. We merken in zo’n project dat je schakelt, bijleert en opnieuw schakelt. Eenmaal je die stevige basis hebt, kan je er snel op verder bouwen. Nu bellen medewerkers zelfs vanop een app op hun Iphone op de centrale.

Met 2020 hebben we een lastig jaar achter de rug. Hebben jullie hiervan impact ondervonden?

De impact van corona is bij ons redelijk beperkt gebleven. Onze klanten komen uit sectoren die mochten blijven doorwerken. Zolang zij doorwerkten, konden wij dat ook. Vorige week hebben we wel bij Maes nv een opstoot van corona gehad. Enkele medewerkers die nog nooit hadden thuisgewerkt, moesten snel van thuis uit geactiveerd kunnen worden. Dankzij Netropolix zijn we daar glansrijk in geslaagd.

"Enkele medewerkers hadden nog nooit thuisgewerkt. Dankzij Netropolix werden zij snel geactiveerd."
christof en jeroen maes, bestuurders maes

Als je nu kijkt naar de toekomst: wat willen jullie met Maes nv graag bereiken in 2021?

Tegen maart of april willen we met een eigen webshop op de proppen te komen om onze klanten een realtime inzicht te geven in de voorraad en artikelen. Voor ons automotive gedeelte is dit al goed geautomatiseerd, maar we streven ernaar om eveneens de vakhandel online in de markt te zetten. Dat zal de snelheid in onze processen zeker ten goede komen!

OOK PROACTIeVE it IN JOUW BEDRIJF?

Koen Vanlommel

Koen Vanlommel

Afgevaardigd Bestuurder

 

 

 

 

 

 

INSCHRIJVEN OP ONZE BLOGS?

 

HET KAN!

 

andere blogs, persberichten en events

Netropolix

Netropolix wint Voka Lokaal Award 2021

Met deze prijs plaatst het IT-bedrijf zich rechtstreeks voor de Prijs Ondernemen

Innovatie

3 zaken die je moet hebben in je moderne werkplek

Volgens Netropolix zijn er slechts 3 zaken die je moet hebben in je kantoor.

Netropolix

Rondleiding in Square One

Netropolix, Kempische IT-partner voor kmo's

Cloud

Public of private cloud: wat is het verschil?

Ga jij voor de public of private cloud? Of zit er misschien nog iets tussenin?

Data

Data verliezen is duur

Zorg voor een feilloze business back-up!

Innovatie

Waarom wij klaar zijn voor Windows 11!

Windows 11 werd onlangs aangekondigd: wat is de impact hiervan op jouw toestel?

Software

De transformatie van internationale congressen.

Hoe zit het één jaar na corona met medische congressen?