Netropolix Logo

Perfect werkende IT in jouw bedrijf?

DDA IT & Netropolix: complementaire IT-partners

Blogfoto_dda.jpg

Twee IT-bedrijven die onafhankelijk hun krachten bundelen: het is niet alledaags, maar wel wat er gebeurde bij softwarebedrijf DDA IT en allround IT-speler Netropolix. Waar die eerste haar software wil moderniseren, helpt de tweede door deze pakketten naar de cloud te brengen. We spraken met Ewout Seldeslachts, mede-zaakvoerder en Lead Developer van DDA IT.

Kan je kort schetsen wat DDA IT doet en wat jullie visie is?

DDA IT bestaat al zo’n twintig jaar. Het ontstond vanuit Project Systems, een bedrijf waarvan mijn huidige medevennoot en nonkel Luc Seldeslachts ook mede-oprichter was. Eind jaren ’90 maakten ze een foute overname mee waardoor dat bedrijf een beetje van de kaart verdween. Rond 2000 begon Luc met twee andere medewerkers van Project Systems een nieuw bedrijf, vandaag DDA IT, ofwel Dynamic Data Assistance & Information Technology. Vier jaar geleden maakte ik de sprong naar zelfstandige en kwam ik bij de firma. Toen veranderde er heel wat.

 

DDA IT was meer een supportbedrijf geworden voor bestaande klanten. Ik ben dan gaan kijken naar de softwarepakketten en functionaliteiten. Daarbij zag ik dat we al decennia grote klanten als Kim’s Chocolates en Waterleau Group ondersteunen, waarbij we hetzelfde aanbieden als andere en zelfs grotere spelers in de sector. Daarnaast zag ik dat de werking van onze software fantastisch is, maar dat de look and feel in al die jaren hetzelfde bleef. Ik heb de kans gegrepen om van DDA IT een jonger bedrijf te maken.

Waar maken jullie precies het verschil met andere bedrijven in de sector?

Wij mikken op maatwerk, het snel schakelen en pragmatisch werken bij klanten. We willen inhaken op hun noden en met een basis ERP-pakket zo snel mogelijk klantspecifiek dingen opleveren. Van die visie maken we werk en dat is de richting waar we de komende jaren naartoe willen. Daarnaast laat de ‘taal’ waarmee we werken dat toe. Bovenop de ‘normale’ programmeertaal, gebruiken we een extra abstractie waardoor ik als Business Consultant tijdens de analyse met de klant ineens de oplevering van software kan doen. Dat is onze sterkte.

 

We mikken op maatwerk, snel schakelen en pragmatisch werken bij klanten.”
ewout seldeslachts, mede-zaakvoerder dda it

Wat zijn voor jullie de uitdagingen op het vlak van application modernisation?

Je ziet vandaag meer en meer integraties met derde partijen. DDA IT is van het principe dat we het warm water niet moeten uitvinden. Als er vraag is naar een CRM of voicepicksysteem, dan moet je ervoor zorgen dat je de middelste schakel bent die externe apps op de juiste manier koppelt. Met ons ERP-systeem zitten we bij verschillende bedrijven tussen andere systemen in. Wij zijn daardoor het centrale besturingspunt dat alles met elkaar laat praten.

Tijdens corona werken er veel mensen van thuis uit. Jullie beslisten dan om de software naar de cloud te brengen. Was dit een uitdaging?

We hebben een C#-applicatie (programmeertaal van Microsoft). Daarbij zijn we afhankelijk van Windows, wat ons zorgen baarde naar de markt toe. Vandaag hoor je steeds meer de vraag naar cloudoplossingen, maar onze apps herschrijven naar cloudsoftware was quasi onmogelijk, zeker op korte tijd. De kracht van een C#-app is enorm, maar dat verlies je als je in een browser werkt. Dat was een belangrijk punt, maar ik wist niet in welke richting ik moest kijken.

 

Bovendien wilden steeds minder klanten werken met software op een lokale PC. Toen benaderden Frank en Gunter van Netropolix mij met een voorstel waarbij apps in de cloud kunnen draaien zonder dat je merkt dat er een cloudomgeving is. Daarbij werd niet enkel de software, maar ook OneDrive, Sharepoint en de aansturing van printers en scanners vanuit de cloud meegenomen in het concept. Dat werd uitgebreid uitgetest, waarbij er eigenlijk een synergie werd gebouwd tussen onze software en de infrastructuur van Netropolix. Zo kunnen we in coronatijden snel schakelen en het is een oplossing om in C# te blijven werken. De cloudoplossing is ideaal. Klanten hangen niet meer vast aan een filiaal en kunnen eender waar met de software werken. Dat zorgt voor een hele opluchting.

 

De cloudoplossing is ideaal. Klanten hangen niet meer vast aan een filiaal en kunnen eender waar hun ding doen.”
ewout seldeslachts, mede-zaakvoerder dda it

foto_ewout.jpg

Heeft de cloudoplossing ook bijgedragen aan jullie modernisering?

Absoluut. De vraag die ik vaak krijg bij een demo, is: “Wat met de hardware?” Maar wij doen bij DDA niet aan hardware. Klanten moesten dan zelf een partner zoeken voor de infrastructuur, want we hadden een serveromgeving nodig om nog maar onze demoversie te installeren. Met het nieuwe verhaal kan ik direct antwoorden: “We hebben een oplossing en je kan ze meteen uittesten.” Tijdens de demo lanceren we dan de proof of concept, we starten de applicatie op en we zijn vertrokken. De klant geniet dus van een totaalpakket en ziet dit meteen in werking tijdens de demo. De installatie gebeurt volledig centraal en het schakelen gaat enorm snel. Dat is wat vandaag nodig is. Gelukkig kent Netropolix intussen onze noden meer en meer. We vragen iets en de omgeving staat bijna onmiddellijk klaar.

 

De klant geniet van een totaalpakket en ziet dat meteen in werking tijdens de demo.”
ewout seldeslachts, mede-zaakvoerder dda it

Ondertussen hebben jullie enkele demo's gedaan, waarbij jullie zorgden voor de software en Netropolix voor de omgeving. Hoe verliep dat?

De demo’s zijn heel goed verlopen. Een bepaalde klant was onmiddellijk overtuigd omdat hij zag dat alles effectief werkte. Hij heeft zelf ook geprogrammeerd en voor hem leek dit verhaal altijd onmogelijk. Een andere klant werkte zelfs nog op een oude server en raakte steeds gefrustreerd over het feit dat zijn app pas na vijf seconden reageerde. Tijdens onze demo sprong de app echter meteen open.

Heeft dit alles een grote aanpassing gevraagd van jullie?

Het vroeg geen aanpassing. Eigenlijk doen wij nog steeds hetzelfde, maar dan in een snelle, stabiele omgeving. De installatie bleef hetzelfde en de rest deed Netropolix nadat we vertelden wat we nodig hadden. We hebben nu een IT-partner waaraan je een vraag kan stellen en waarvan je weet dat je geholpen wordt.

 

We doen nog steeds hetzelfde, maar dan in een snelle, stabiele omgeving.”
ewout seldeslachts, mede-zaakvoerder dda it

Voordat jullie Netropolix inschakelden voor cloud, werkten jullie al samen. Hierbij stuurden jullie klanten voor hardware door. Nu bieden jullie dankzij Netropolix direct het totaalpakket. Wat zijn hiervan de grootste voordelen?

Bij Netropolix zijn er heel wat technische mensen. Er heerst professionaliteit. Of je nu iemand nodig hebt voor antivirus, netwerk of hardware: voor elk onderdeel is er een specialist. Je merkt dat ook bij onze gemeenschappelijke klanten, zoals Maes nv. Dat vergemakkelijkt het proces. Bovendien wijzen we elkaar nooit met de vinger, maar zoeken we samen naar een oplossing om de klant het beste aan te bieden. Het belangrijkste daarbij is dat we communiceren en dat we elkaar begrijpen. Soms werken partijen ons tegen en zo kan je uiteraard niet samenwerken. Bij Netropolix is dat helemaal anders.

Hoe zie je de samenwerking met Netropolix evolueren?

Zoals het nu is, werkt het voor mij fantastisch. Ik weet dat ik op hen kan rekenen en dat de expertise er is, dus ik hoop dat die verstandhouding zo kan blijven. Als klanten vragen of ze Netropolix zouden inschakelen, zeg ik: “Gewoon doen, je kan erop rekenen.” Dat vertrouwen is er en hopelijk groeit de samenwerking in dezelfde richting verder. Momenteel ligt de focus voor ons op het moderniseren van het bestaande cliënteel en de pakketten. Dat kan perfect in samenwerking met Netropolix.

 

Als klanten vragen of ze Netropolix zouden inschakelen, zeg ik: gewoon doen.
ewout seldeslachts, mede-zaakvoerder dda it

 

Het afgelopen jaar was een lastige periode. Hebben jullie daar veel impact van ondervonden?

Dat heeft wel wat teweeggebracht. We hadden juist een medewerker aangenomen en gingen hem opleiden, maar in deze periode van ‘niet-samenzitten’, was dat moeilijk. Daarnaast kregen bedrijven schrik om te investeren waardoor projecten on-hold werden gezet. We proberen er vooral zonder kleerscheuren uit te komen en daarna hopen we terug te groeien.

Ondanks de situatie blijven jullie alles moderniseren. Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Wij proberen ons vooral te focussen op bestaande klanten. We willen hen blijven bedienen hoe we dat altijd hebben gedaan. Doordat wij een kleiner softwarehuis zijn, kunnen wij ‘Klant is koning’ erg letterlijk nemen. Grote concurrenten hebben het daar moeilijker mee. Dat is de laatste jaren de sterkte geweest van DDA IT en dat willen we verderzetten. De focus op persoonlijk contact, de goede verstandhouding en de langetermijnvisie worden cruciaal de komende jaren. Dat menselijke aspect is eveneens een gemeenschappelijk punt in de visies van DDA IT en Netropolix. Een complementaire samenwerking dus.

Meer weten over de samenwerking?

Koen Vanlommel.jpg

Koen Vanlommel

Afgevaardigd Bestuurder

 

 

 

 

 

 

INSCHRIJVEN OP ONZE BLOGS?

 

HET KAN!

 

andere blogs, persberichten en events

content-view-module.png

Innovatie

Netropolix steunt studenten tijdens paaspauze

Studenten livestreamen Paas TD dankzij Netropolix.

Visie

Netropolix wil welzijn medewerkers vergroten

Het IT-bedrijf stelt daarom een nieuwe Chief Happiness Officer aan.

Innovatie

NX & Zanzibar stomen vaccinatiecentrum klaar

Netropolix zorgde voor IT ondersteuning in sneltempo!

Data

Wat betekent de GDPR voor jouw bedrijf?

Voor veel bedrijven betekent de GDPR een extra inspanning. Maar er is meer ...

Innovatie

Netropolix schiet DDA IT te hulp bij modernisering

Netropolix helpt softwarebedrijf DDA IT met overstap naar de cloud.

Security

Zo bescherm je je bedrijfsinfo tegen phishing

Door corona brengen we meer tijd online door. Zo bescherm je je data.