logo-web-2_Tekengebied 1

Perfect werkende IT in jouw bedrijf?

Buga-Auto en Netropolix kiezen voor elkaar als partner met zekerheid

Buga en Netropolix

Familiebedrijf BUGA-AUTO specialiseert zich in de verkoop, het onderhoud en de herstellingen van personen- en bedrijfswagens. In haar vestigingen te Geel, Berchem en Wijnegem, alsook bij de carrosserieafdeling BECAR te Westerlo speelt IT een sleutelrol in uitmuntend bedrijfsbeheer. Bij Netropolix spelen eveneens de bedrijfswagens van Buga een cruciale rol. Sinds 2015 kloppen beide bedrijven bij elkaar aan voor een proactieve aanpak. We interviewden Teun van Hulzen, CEO bij BUGA-AUTO.

Kan je ons kort vertellen wat Buga-Auto doet en wat jullie visie erachter is?

Buga is een echt familiebedrijf, gesticht in 1972 door mijn schoonvader, Medard Bens. Onze geschiedenis ligt eigenlijk vooral in de vlees- en veehandel, maar dat werd uitgebreid naar de verkoop, het onderhoud en de service voor auto’s en vrachtwagens. Sinds zeven jaar doen Ilse Bens, Peter Bens en ikzelf exclusief de tak van de Italiaanse automerken Alfa Romeo, Fiat, Abarth en Jeep, en de carosserie Becar. Vandaag de dag zijn er vier vestigingen: Geel, Antwerpen (Berchem), Wijnegem en Becar te Westerlo.

Waar maken jullie het verschil met andere bedrijven in de sector?

Wij hebben altijd gezegd dat we een garagebedrijf zijn met service. De producten die wij vertegenwoordigen, hebben allemaal een specifiek DNA. Het zijn geen alledaagse producten. Bij Fiat vind je dat terug in de compacte en middelgrote modellen. Het zijn sympathieke, familiale  voertuigen, maar ze zijn eveneens nuttig en technisch. Alfa Romeo daarentegen, heeft een sportief DNA en Jeep is een specifiek SUV merk. Het is de eerste 4x4 die op de markt kwam in 1941 als Willy’s. Daarnaast bieden we de lichte bedrijfswagens van Fiat aan. Het is altijd belangrijk om zoiets in je gamma te hebben om het bedrijfsleven te kunnen bevoorraden. Waar we ons echt in onderscheiden, is het klantencontact. We zetten de klant altijd centraal en bieden hem niet enkel het voertuig aan, maar ook alle diensten er omheen: onderhoud, onderhoudscontracten, verzekerings- en financiële producten … Als laatste is er een enorme loyaliteit van onze medewerkers. Zonder hen kan je het allemaal niet doen. Gelukkig blijven onze medewerkers lang aan de slag bij ons. Dat is belangrijk naar het cliënteel toe. Ze voelen zich vertrouwd met het bedrijf, aangezien ze steeds door dezelfde mensen verder geholpen worden.

“Bij Buga staat de klant centraal. We bieden hem niet enkel het voertuig aan, maar ook alle diensten er omheen.”
teun van hulzen, zaakvoerder buga-auto

Op welke manier speelt IT een rol in het uitvoeren van jullie dagelijkse taken?

We zijn al heel vroeg aan de slag gegaan met IT. Mijn schoonvader besefte snel dat als je een goed bedrijfsbeheer wilde, je sterk geautomatiseerd moest zijn in je bedrijfsmanagementsysteem. Daarom hebben we fulltime programmeurs in dienst genomen, met assistentie van iemand extern. Zij schreven zelf onze boekhoudprogramma’s, magazijnbeheersystemen, technische systemen … Het belang daarvan is om enerzijds niet alleen een goede en betrouwbare administratie te hebben naar cliënteel toe, maar ook intern naar de boekhouding, stockbeheer, commerciële werking ... Dat is de laatste jaren sterk uitgebreid naar bijvoorbeeld GDPR-wetgevingrespecterende communicatie naar het cliënteel. Zo kunnen we op zowel commercieel als op service vlak gerichter boodschappen sturen. Dus IT is enorm belangrijk. Zonder IT heb je vandaag geen onderneming. Bovendien zal het meer en meer van belang worden tussen bedrijven, en voor ons bijvoorbeeld tussen de verschillende locaties.

“Zonder IT heb je vandaag geen onderneming.”
teun van hulzen, zaakvoerder buga-auto

Je vermeldde dat jullie met interne IT’ers werkten. Sinds 2015 zijn jullie toch klant bij Netropolix. Vanwaar komt deze ommezwaai?

Mijn echtgenote, Ilse Bens, heeft de verantwoordelijkheid van onder andere de administratie en boekhouding, waarnaast ze ook het IT-beleid beheert. Acht jaar geleden, zijn we nauwkeurig gaan kijken wat we konden doen. We zochten een systeem waarmee we in de toekomst fiscaal en juridisch gecertifieerd zouden zijn. Het systeem moest wetgevingsgezind juist zijn. De IT’ers die bij ons werkten, hebben magnifiek werk geleverd, maar zagen op een bepaald moment geen uitdaging meer in hun job omdat ze enkel bezig waren met het programma van Buga. In plaats van zelf mensen fulltime in dienst te houden, zijn we in gesprek gegaan met Netropolix om die rol over te nemen. En dat is erg goed gelukt.

Jullie hebben gekozen voor Netropolix als partner. Wat is de meerwaarde voor jullie om voor hen te kiezen en niet voor een andere IT-dienstverlener?

De sterkte van Netropolix ligt vooral in het hebben van empathie en het begrijpen van de behoeftes van de klant. Daarnaast hebben ze ons altijd direct kunnen overtuigen van de sterke structuur van het bedrijf. Het is een partner met zekerheid. Als er vandaag iets gebeurt met de IT in je onderneming, dan blijf je stilstaan. De timeframe om zoiets zo klein mogelijk te maken, is iets waarvan Netropolix ons volledig overtuigd heeft. Bovendien hebben ze niet enkel gespecialiseerde IT’ers, er is ook goede begeleiding op zowel het vlak van software, als hardware.

“Met Netropolix heb je een IT-partner met zekerheid en goede begeleiding.”
teun van hulzen, zaakvoerder buga-auto

Elke week komt er iemand van Netropolix bij jullie langs voor het (preventief) onderhoud. Hoe verloopt deze samenwerking?

Je merkt dat het mensen zijn die zich na een tijdje eigen beginnen te voelen met ons bedrijf. Ze kunnen zich snel in onze schoenen plaatsen en meedenken over oplossingen. Bovendien zijn de medewerkers off-site ook aanwezig. Zo was er onlangs een stroompanne en is het systeem overgeschakeld naar een noodtoestand. Zoiets moest extern heropgestart worden. En dan is Netropolix er snel bij. Deze snelheid is een enorm belangrijke factor geweest bij onze verhuis naar de nieuwe site na de splitsing van Buga. Toen hadden we onze interne IT’ers nog in dienst, maar toch heeft Netropolix een belangrijke rol gespeeld in het heropstarten en de re-integratie van de hele IT-hardware en connectiviteit naar de andere bedrijven toe.

"De Engineers van Netropolix zijn ook off-site aanwezig. Als er een probleem de kop opsteekt, zijn ze er heel snel bij."
teun van hulzen, zaakvoerder buga-auto

Buga Netropolix
Buga Netropolix
Duurzaam wagenpark

Drie jaar geleden werd bij Buga-Auto het hele serverpark vernieuwd. Maakte je je daar zorgen om?

Je maakt je natuurlijk altijd zorgen, maar dat is normaal. Je kan het niet missen in je onderneming. Maar het timeframe waarop alles gerealiseerd moest worden, werd volledig gerespecteerd. Dat is niet altijd simpel. Er moeten honderden testprogramma’s lopen om alles te controleren op het vlak van IT, maar ook qua telefonie, want dat gebeurt met Voice-over IP. Er lopen dus veel testen en controles,  maar het was een super gemotiveerd team van Netropolix. Onlangs was er een algemene stroompanne in Geel. Toen heeft Netropolix meteen ingegrepen en in het weekend doorgewerkt, zodat we er maandagochtend geen hinder van zouden ondervinden.

Hoe zou je dan in het kort de dienstverlening van Netropolix omschrijven?

Wat vooral belangrijk is, is enerzijds kennis en anderzijds betrouwbaarheid. Dat zijn de twee factoren die essentieel zijn: de knowhow en het feit dat je op Netropolix kan rekenen. Je bouwt samen een afspraak en een contract op en dat is allemaal prima. Maar als het contract ook echt in de schuif kan blijven liggen en het vanzelfsprekend is dat de inhoud ervan nageleefd wordt, dan is dat de perfecte vertaling van een goede samenwerking. En dat is in de andere richting zeker niet minder. Netropolix weet dat het die kennis en betrouwbaarheid ook bij ons vindt. Ze kunnen op ons rekenen. We voeren naar elkaar toe uit wat we beloven en kiezen met elkaar voor een partner met zekerheid.

“Kennis en betrouwbaarheid zijn twee factoren die echt essentieel zijn in onze wederzijdse samenwerking.”
teun van hulzen, zaakvoerder buga-auto

Ja, want tussen Netropolix en Buga-Auto is er een wederzijdse samenwerking. Zo is Netropolix niet alleen dienstverlener, maar ook klant bij Buga-Auto. Vergemakkelijkt dit het contact?

Ja, automatisch. We zien elkaar niet als ‘Meneer X’ of ‘Meneer Y’. Als Netropolix met iets inzit, dan nemen ze de telefoon en we bespreken dat. Omgekeerd is dat hetzelfde. Die communicatielijn is ontzettend kort. Dat is waarschijnlijk, na kennis en betrouwbaarheid, het derde essentiële aspect in onze samenwerking. Dat persoonlijk contact was vooral in het begin cruciaal. Dat was de basis waaruit gesprekken voortvloeiden. In die eerste contacten met elkaar moet je je goed voelen. Daarnaast is het belangrijk dat beloftes langs beide kanten worden nagekomen en je daar nooit over moet twijfelen. In beide richtingen is dat iets wat volledig goed zit. Dat geeft veel voldoening.

“Netropolix en Buga-Auto voeren naar elkaar toe uit wat ze beloven. We gaan de samenwerking volledig aan.”
teun van hulzen, zaakvoerder buga-auto

We hebben het al gehad over de dienstverlening van Netropolix. Hoe pakt Buga-Auto die samenwerking aan?

Net zoals Netropolix er bij ons alles aan doet om proactief bezig te zijn, doen wij dat ook bij hen. We gaan de samenwerking volledig aan. Zijn er zaken die Netropolix zoekt op het vlak van mobiliteitsoplossingen, dan doen wij alles om het meest optimale voor te stellen en alles correct in te vullen en af te handelen. Maar we zijn eveneens proactief bezig. Zo bieden wij niet enkel aan wat ze op dit moment zoeken en vragen, maar denken we na over hoe we hun wagenpark futureproof kunnen maken. We krijgen momenteel een ontzettend mooi gamma aan hybride wagens van Jeep in verschillende formaten binnen, maar ook de nieuwe Fiat 500e maakt zijn opmars. Deze is 100% elektrisch en zou prachtig passen in het wagenpark van Netropolix. Daarnaast denken we niet enkel breed in de zin van duurzame wagens. We integreren ook groene initiatieven, zoals carsharing. Daarin kan nog de keuze gemaakt worden om hybride of elektrische wagens te sharen. Je ziet het: we adapteren ons enorm naar de toekomst toe en nemen het wagenpark van Netropolix daarin mee. Ik denk dat we daar enorm sterk in staan.

Hoe beleefde Buga-Auto de lockdown?

We moeten het ondergaan. In de eerste lockdown (maart 2020) moest onze showroom dicht en mochten we alleen essentiële herstellingen uitvoeren of winterbanden vervangen. We hebben er toen mee leren leven, want thuiswerken kunnen we als garage uiteraard niet. We hebben wél de kans gegrepen om de online verkoop door te duwen. Dat is op zijn eigen manier beginnen lopen, maar het vervangt uiteraard geen showroom waar je alles ervaart. Uit die lockdown hebben we veel geleerd, waardoor we ons sneller konden aanpassen en we zijn beter voorbereid op hoe we het commercieel online moeten aanpakken. Het grote verschil is dat ons atelier nu wél mag openblijven. Mensen mogen zich nog verplaatsen, het onderhoud van hun auto is toegestaan.

“We passen ons volledig aan richting de toekomst en nemen het wagenpark van Netropolix daarin mee.”
teun van hulzen, zaakvoerder buga-auto

Hoe kijken jullie bij Buga-Auto naar de toekomst?

We blijven volop investeren. De plannen werden gemaakt voor corona en we hebben beslist om ermee verder te gaan. Onze twee nieuwe vestigingen in Wijnegem zijn volledig in opbouw, er wordt niets uitgesteld. Eén van de twee wordt puur gefocust op klanttevredenheid en de service op mobiliteit van klanten, rekening houdend met de nieuwste technologische ontwikkelingen van aandrijving en mobiliteit. De andere nieuwbouw, naast de Shopping Wijnegem, wordt een State-of-the-art Commercieel Centrum voor de gekende FCA Groep merken, Alfa Romeo, Abarth, Fiat en Jeep, met de toevoeging van een nieuw merk met een unieke DNA, namelijk Honda. Dat we doorgaan met deze investeringen is ook een zekerheid en teken van vertrouwen naar onze medewerkers en klanten toe. Net zoals het feit dat de volgende generatie al zeven jaar volledig geïntegreerd is in het bedrijf. We blijven een écht familiebedrijf. Dat geeft perspectief en fijne vooruitzichten.

Je geen zorgen maken om je IT?

Koen Vanlommel

Koen Vanlommel

Afgevaardigd Bestuurder

 

 

 

 

 

 

INSCHRIJVEN OP ONZE BLOGS?

 

HET KAN!

 

andere blogs, persberichten en events

Innovatie

3 zaken die je moet hebben in je moderne werkplek

Volgens Netropolix zijn er slechts 3 zaken die je moet hebben in je kantoor.

Netropolix

Netropolix wint Voka Lokaal Award 2021

Met deze prijs plaatst het IT-bedrijf zich rechtstreeks voor de Prijs Ondernemen

Data

Data verliezen is duur

Zorg voor een feilloze business back-up!

Data

Van buikgevoel naar gestructureerde rapportage

Leg verbanden en stuur bedrijfsprocessen bij dankzij de juiste cijfers.

Netropolix

6 goede redenen om te stemmen op Netropolix

Bracht jij jouw stem al uit voor de Prijs Ondernemen? Ontdek 6 goede redenen.

Innovatie

Waarom wij klaar zijn voor Windows 11!

Windows 11 werd onlangs aangekondigd: wat is de impact hiervan op jouw toestel?

Security

Met deze 4 tips ben jij phishers te slim af!

Ken jij al dé vier factoren waarop je moet letten bij phishing?

Netropolix

5 keer goud, 2 keer zilver voor Netropolix

Netropolix behaalde een vijfde Gold Competency van Microsoft!