Microsoft 365
Innovatie

What happend in Vegas, won’t stay in Vegas

24/07/2018 - 2 min read

Afgelopen week trapte Microsoft het nieuwe fiscaal jaar af in Las Vegas. Traditioneel doen ze dat met een partnerconventie, Microsoft Inspire. Aangezien Netropolix (nu NTX) al bijna 20 jaar een Microsoft Gold partner is, is Inspire een jaarlijks wederkerende afspraak. Nieuw dit jaar was dat de interne conferentie, Microsoft Ready, op hetzelfde moment plaatsvond. De bedoeling is om zo partners en medewerkers nóg dichter bij elkaar te brengen om gezamenlijke klanten beter te kunnen bedienen.

All in Microsoft pakket

Microsoft is al jaren een drijvende kracht achter alles wat cloudoplossingen zijn. Netropolix (nu NTX) was erbij in 2009 toen voormalig CEO Steve Ballmer het cloudtijdperk aankondigde door het engagement uit te spreken dat Microsoft ‘all in’ was. Nu, 9 jaar later, blijkt er aan die strategie weinig veranderd te zijn en welke stad leent zich beter dan Las Vegas om die ‘all in’ nog eens expliciet uit te spreken.

Strijd der titanen

Wat die cloud betreft zijn er een aantal belangrijke domeinen waarop Microsoft inzet. Er is Microsoft 365 wat door hen aangeboden wordt als een SaaS-bundel. En er is Microsoft Azure wat als platform aangeboden wordt waar klanten zelf infrastructuur (IaaS) en services (PaaS) op kunnen uitrollen. Wat die verschillende termen beteken lees je hier.

Met ongeveer 150 miljoen klanten op Office 365 is er al een hele weg afgelegd, maar het werk is nog verre van af. Het is ondertussen wel de standaard geworden. Wat infrastructuur en services in de cloud betreft, ziet Bloomberg nog heel wat groeipotentieel. Een mening die wij delen aangezien we nu ook momentum in bijvoorbeeld onze markt merken. Al blijft een aanzienlijk deel van de oplossingen nog wel uit zogenaamde ‘lift and shift’-scenario’s bestaan waarbij bestaande installaties gewoon ‘opgepakt en verhuisd’ worden.

Enkele analisten waarschuwen voor het ontstaan van een duopolie tussen Microsoft en Amazon, die samen meer dan 82% van de globale IaaS-markt in handen hebben. Het is immers maar enkelen gegeven om op wereldwijde schaal te investeren in datacenters. En in de publieke cloud, draait alles om schaal.

Wat hebben we geleerd

Microsoft Inspire heeft als doel klanten en partners te inspireren. Laten zien wat je met moderne technologie allemaal kan bereiken. Het is dan ook het resultaat, de business outcome, die centraal staat in hun, maar ook onze strategie. Je zal dus de komende tijd nog veel horen over hoe je met Microsoft 365 overal veilig kan werken. Hoe simpel het is om je data inzichtelijk te maken met PowerBI. Hoe je met machine learning, een deelgebied van Artificiële Intelligentie, de feiten voor kan zijn. Maar ook hoe je dankzij de schaal en mogelijkheden van Microsoft Azure zaken kan realiseren die tot voor kort niet betaalbaar waren voor een kmo.

Emanuel van der Aalst

Meer weten of hulp nodig?

Emanuel van der Aalst
Chief Evangelist / Marketing & Partnerships
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!