Blenders en Netropolix
Business

Blenders en NTX: strategische partners

07/09/2019 - 7 min read

NTX en Blenders zijn al enkele jaren trouwe partners en dit op diverse vlakken. Afgelopen jaar organiseerden ze samen nog trans4MORE een onvergetelijk netwerkevent met als thema “Flourishing Organisations”. Hoog tijd om beide zaakvoerders Bart Wuyts (Blenders) en Koen Vanlommel (NTX) samen aan tafel te zetten om naar hun inspirerende verhalen te luisteren.

Bart Wuyts - Blenders vzw

Kan je toelichten wat Blenders is of doet?

Bart: We zijn een soort “impactfabriekje”, heel sterk gebeten door hoe we een positieve maatschappelijke impact kunnen creëren op allerlei domeinen. We geloven dat we dat op twee manieren kunnen doen. Aan de ene kant door te innoveren en te gaan kijken waar de maatschappelijke uitdagingen nieuwe oplossingen nodig hebben en waarvan wij denken dat we daar iets kunnen aan toevoegen. Dat we zo’n stukje van de nieuwe oplossingen kunnen bedenken of ontwikkelen in testen, in de praktijk en als dat lukt kijken hoe we dit kunnen opschalen en in de wereld kunnen zetten om op die manier impact te creëren.

Een tweede manier is dat we geloven dat niet alles opnieuw uitgevonden hoeft te worden. Er is heel veel aan diensten en producten aanwezig in de samenleving, maar hoe kunnen we bedrijven en organisaties helpen om zelf meer positieve impact te creëren? Je ziet dat vele ondernemers “goesting” hebben om iets te doen met duurzaamheid of met flourishing organisations, maar zich tegelijk ook afvragen wat dat voor hen kan betekenen en hier wat hulp nodig hebben om stappen te zetten. Die hulp willen wij graag bieden.

“Bob Stouthuysen mag gerust de vader van SPK worden genoemd.”

Bart Wuyts Blenders VZW

Het is niet altijd Blenders geweest, van wie hangen jullie af, wie heeft ooit het initiatief genomen?

Bart: Dat was initieel SPK. SPK is opgericht in 1988 onder impuls van een aantal mensen uit het bedrijfsleven. Niet in het minst de toenmalige gedelegeerd bestuurder van Janssen Pharmaceutica Bob Stouthuysen, die toch een beetje de vader van SPK kan genoemd worden.

In de jaren 80 ging het in de Kempen economisch gezien absoluut niet goed. Er was een hoge werkloosheid hier. In Europese termen was de Kempen een achtergesteld gebied. Er was dus nood aan samenwerking om een toekomst of strategisch plan(nen) over verschillende thema’s op te stellen en uit te voeren. Zo is Strategisch Plan Kempen – SPK – ontstaan.

Hoe bent u zelf bij SPK terechtgekomen?

Bart: Ik ben hier terecht gekomen via een detachering vanuit Philips. Toen Stouthuysen samen met een paar andere mensen SPK had opgericht  heeft hij iemand van Janssen Pharmaceutica afgevaardigd. Die mocht het uit de grond stampen en vorm geven wat hem veel nuttige ervaring opleverde. Dat idee is nadien overgenomen door andere partners, waaronder Philips.

Mijn  voorgangers zijn allemaal na drie jaar terug naar hun oorspronkelijk bedrijf gegaan. Ikzelf ben blijven hangen tot vandaag. We merkten dat elke drie jaar iemand anders aan het roer, leidde tot heel wat ups en downs. Het was bovendien financiële crisis in 2008-2009 en dus een slecht moment om bedrijven te vragen om iemand af te vaardigen voor de komende drie jaar. En ik had zelf veel goesting om verder te doen!

Wat was de motivatie om aan SPK te veranderen en de naam te veranderen naar Blenders?

Omdat we wat organisatorisch en administratieve wijzigingen dienden door te voeren ben ik in 2017 met heel wat mensen gaan praten. Eén van die conclusies uit die feedback was dat SPK een waardevolle organisatie was. We wilden verder inzetten op wat we aan het doen waren, maar onder een nieuwe naam. Bovendien wilden we dat niet langer enkel binden aan de Kempen, want we beseften dat we dat ontgroeid waren. Bovendien drong een nieuwe raad van bestuur zich op.

Die raad van bestuur bestaat uit 13 leden die uit verschillende delen van Vlaanderen komen, veelal ondernemende mensen die daar ter persoonlijke titel zitten. We hebben een naam gezocht die zeer goed aangeeft wat we belangrijk vinden: mensen samenbrengen, ideeën samenbrengen… Om zo vanuit die kruisbestuiving een meerwaarde te kunnen creëren. Blenden dus …

Er zijn ondertussen heel wat organisaties en initiatieven ontstaan waar jullie iets mee te maken hebben. Ik denk dan aan OMC ( open manufacturing campus), Kikoen, Hopup, maar ook Plato. Hoe past Blenders in dat plaatje?

Bart: Eigenlijk is dit beetje de familie die rond Blenders hangt, dat zijn allemaal organisaties die hier zijn ontstaan. We werken dus op allerlei domeinen. We willen motiveren en helpen om nieuwe oplossingen te zoeken voor maatschappelijke uitdagingen. Als dat lukt en we nieuwe relevante dingen kunnen ontwikkelen, dan zouden we dat het liefst eigenlijk ook in de wereld willen zetten als een nieuwe organisatie of nieuw bedrijf.

Dat is in de loop van de jaren op allerlei domeinen gebeurd.  Dit zijn dus allemaal dochters van het vroegere SPK, sommigen hebben we zelf opgericht, anderen met diverse partners. Hier zitten een paar sociale economie bedrijven bij.  Wat OMC betreft: Philips werd kleiner en kleiner, maar die fabrieksite is zo krachtig, daar zit zoveel expertise. Alleen zit er zo’n grote draad rond en niemand die het weet. Het zou jammer zijn dat dat allemaal zomaar verdwijnt. Kunnen we dan geen oplossing zoeken om al die kennis toch nog hier ter plaatse te houden?

Als je dat niet doet is dat een vorm van maatschappelijke kapitaalvernietiging. OMC is dan ontstaan op mede-initiatief van Blenders met als doel de herontwikkeling van de Philips site tot een Open Manufacturing Campus. Plato is hier ook ontstaan. Dat was het eerste project van SPK. Een idee van Bob Stouthuysen. Hij vond dat we iets moesten bedenken waarbij de grote bedrijven die ervaren managers hebben die vaak veel weten en horen, kleinere bedrijven op dat gebied iets konden leren. Andersom konden zij ook iets leren van ondernemerschap, waar zij doorgaans niet zo sterk in waren.

Blenders heeft naast een aantal organisaties ook een aantal strategische partners. Hoe spelen die een rol binnen Blenders?

Bart: Belangrijk is dat in het begin een bedrijf in de regio voor 2 of 3 jaar iemand detacheerde die hier de leiding nam, een belangrijke vorm van sponsoring of van steun. Gaandeweg zijn we die drempel wat gaan verlagen en ook middelgrote en kleinere bedrijven gaan vragen vanuit een soort corporate social responsibility.

Vanuit een soort sympathie voor het maatschappelijk relevante werk dat we hier doen en met NTX is dat een mooi voorbeeld. We kijken met een aantal bedrijven of we ook inhoudelijk hier een aantal dingen samen kunnen doen, echt partner worden. Dat is meer dan: “wij financieren je voor een stuk mee”, of “je mag een factuur sturen” of “we gaan op een andere manier je financieel ondersteunen”, maar dat er ook inhoudelijk nog wat meer  partnerschap kan ontstaan. De samenwerking die we nu met NTX gehad hebben in het kader van trans4MORE is een heel mooi voorbeeld met een echt inhoudelijk partnership tot gevolg.

rentdesk

Dus een organisatie als trans4more is een uiting van zo een partnership?

Koen: Wij wilden met NTX samen met Chris Verleye van Salar iets doen rond  ondernemerschap. Het is uitgedraaid op  trans4MORE met als topic Flourishing Organisations. Partners Thomas More en Catering Bevers maakten het geheel compleet. Dat er dus geblend werd bewijst dat wel. Ik denk dat op andere  momenten Bart mij ook wel weet wonen.

Wat heeft jullie uiteindelijk geprikkeld om dat initiatief mee te ondersteunen?

Koen: Voor mijn zijn er twee dingen. Één: De reden waarom SPK vroeger en nu Blenders bestaat, dat vind ik een maatschappelijk verantwoorde reden. Als je dan toch als bedrijf ergens iets wilt in bijdragen, dan kan je dat beter doen in een organisatie en in een leider waarin je gelooft.

Ik heb zelf aan drie Plato’s mogen deelnemen en  daar heel veel van geleerd en als gevolg hiervan een serieus netwerk opgebouwd. Het was voor mij  een manier om iets terug te geven. Twee: het feit dat  Digidak in het origineel SPK verhaal een maatschappelijke functie had in de regio met een doelstelling in het verlengde van onze eigen  sector, namelijk IT-dienstverlening. Bovendien kennen Bart en ik elkaar al heel lang van bij het Etion – het vroegere VKW Kempen – bestuur. Ook daar hebben we heel veel geleerd, gecombineerd met veel plezier.

“Voor mij is het een vorm van teruggeven.”

Koen Vanlommel NTX

Wat brengt de toekomst voor NTX, voor Blenders en de samenwerking. Wat zijn de lange termijn plannen?

Bart: Groeien is misschien voor ons niet de doelstelling op zich, maar we willen wel groeien in impact die we creëren. Dat we de Kempen een beetje ontgroeid zijn, geeft ons wel wat vleugels. Ik zie dat we met heel wat organisaties en mensen buiten de Kempen een heel ander gesprek hebben vandaag. Ik hoop echt dat we ook in Vlaanderen, maar zelfs ook in Nederland en daarbuiten impact kunnen creëren. Ik ben heel blij om te zien dat we ook nog altijd in staat zijn om zeer goede mensen aan te trekken.

Koen: Vanuit NTX zullen we onze samenwerking – zolang we dat op deze manier kunnen doen – zeker voort zetten!

Jullie hebben natuurlijk met het nieuwe hoofdkantoor in Geel een belangrijk engagement in de Kempen.

Koen: Ja, er zijn bovendien ook nog andere organisaties in de Kempen waar wij ons ook engageren. Het zou heel gek zijn dat we dat voor Blenders niet doen.

Koen Vanlommel

Vragen over de samenwerking?

Koen Vanlommel
Zaakvoerder NTX
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!