HeylenVastgoed
Cloud

Heylen vastgoed garandeert veilige communicatie in de cloud

30/03/2020 - 5 min read

Heylen Vastgoed kende in 2019 een goed jaar. In 2020 willen ze de trend verderzetten. Gezien de evolutie van de voorbije jaren lijkt dit geen probleem: zo groeide het vastgoedkantoor op vijf jaar uit tot een bedrijf van 65 werknemers. Om daarbij ook de uitwisseling en veiligheid van hun bedrijfsdocumenten te garanderen, zorgde het bureau voor een migratie naar de cloud door NTX. Hoe dat verliep lees je in ons interview met mede-zaakvoerder Cedric Vanhencxthoven.

Als je terugkijkt naar het voorbije jaar, zijn jullie dan tevreden over wat Heylen Vastgoed heeft bereikt in 2019?

2019 was een goed jaar voor ons. Het ging in de richting waar we naartoe wilden, rekening houdend met onze jaren van groei. Die groei kennen we nu eigenlijk nog steeds. Natuurlijk zijn we wel altijd afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld beslissingen vanwege de overheid.

Zo kwamen er in 2019 fiscale maatregelen, zoals de woonbonus. Daar ging bijgevolg veel aandacht naartoe. Maar dat bleek eigenlijk allemaal positief voor wat betreft de prijzen en de algemene interesse in vastgoed. Het is dan ook leuk om actief te zijn in een sector die bepaalde trends volgt, maar voldoende stabiel blijft.

Heeft die woonbonus dan de business naar voor getrokken? Was het een motivatie voor mensen om vastgoed sneller te verkopen?

Kopers hebben in elk geval sneller beslist, waar ze misschien initieel langer wilden wachten. Maar je kan maar verkopen wat er op de markt is. Verkopers moeten daarom bereid zijn om op dat moment te verkopen. Dat was niet altijd het geval en ook niet altijd mogelijk. Bij panden die vanaf januari 2020 zouden moeten worden gerenoveerd, gaven we wel het advies om er reeds over na te denken. Dat soort panden werd minder geschikt om te verhuren.

Lag die ongeschiktheid dan aan de nieuwe isolatiewetgeving?

Er was inderdaad een verplichting voor alle panden die verhuurd zouden worden om aan minimumisolatienormen te voldoen. Als je momenteel niet voldoet aan de nieuwe isolatiemaatregelen, mag je niet verhuren. De eigenaars van die panden hebben gelukkig nog kunnen verkopen aan goede prijzen, met dank aan de woonbonus en de nieuwe maatregelen.

Als we van de wetgeving even overgaan naar jullie aanwezigheid. We zien dat jullie beschikken over een moderne website. Toch zijn er nog veel retailvestigingen. Waarom is de lokale aanwezigheid voor jullie zo belangrijk?

Je hebt de lokale aanwezigheid nodig omdat mensen ter plaatse willen geholpen worden. Je kan je verkoper niet goed helpen als je zelf te ver uit de regio verwijderd bent. Kopers daarentegen kan je altijd genereren, omdat ze reageren op het aanbod, maar de verkoper moet lokaal geholpen kunnen worden. Hij gaat namelijk geen halfuur verder rijden op zoek naar hulp, als hij ook op vijf minuten te voet geholpen kan worden.

Het is bovendien nog altijd een luxeproduct als je kijkt naar het vermogensbestanddeel van de mensen. Zij gaan eveneens eerst kijken in een toonzaal vooraleer ze een auto kopen. Daarnaast heeft het geen zin om reclame te maken in regio’s waar je niet fysiek aanwezig bent. Daarom hebben we deze meerdere kantoren met mensen uit de regio die kennis hebben van de lokale markt. Dat is belangrijk en het gaat sneller. Als je in de centrumsteden geen kantoor hebt, ga je het potentieel ook niet kunnen aanspreken.

Die vele vestigingen zorgden af en toe voor uitdagingen op IT-vlak. Het was in het verleden niet altijd eenvoudig om alle vestigingen geconnecteerd te krijgen. Is dat opgelost dankzij de cloud? En was dat een factor die meespeelde in de beslissing?

Er moest sowieso geïnvesteerd worden in nieuwe centrale IT-apparatuur. Het was dat of overschakelen naar de cloud. Toen we een jaar of zes geleden klant werden van NTX, bestond Heylen Vastgoed ook nog maar uit drie vestigingen. Alle IT-apparatuur connecteerde toen naar het centrale kantoor. Dat was dus wel een punt waar het kon misgaan.

Naarmate we groeiden, werd het steeds belangrijker om te zorgen voor goedwerkende IT, op de achtergrond dus volgens NTX. Daarom stelden jullie de meest ideale manier voor om operationeel te blijven. Hoe dat werkte, maakte voor ons niet uit, maar het moest vlot en efficiënt werken. Daarbij was de moderne manier om data te beschermen en veilig te kunnen werken een belangrijke factor in onze keuze voor de cloud. Nu zitten al onze bestanden op een veilige manier samen.

Jullie hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in modernisering, zoals apps en telefonie in de cloud. Is het belangrijk om bij te blijven in een competitieve sector als vastgoed?

Je moet in het algemeen op elk vlak bij blijven en innoveren natuurlijk. Dat is zo op het vlak van marketing en commercialisatie, maar ook intern. Je kan niet snel commercieel schakelen als intern de machine niet draait. Iedereen verwacht om sneller bediend te worden, het team moet vlot kunnen werken, dus dat mag geen obstakel zijn.

We zijn ondertussen met 65 werknemers. Dat zijn dan zowel mensen die instaan voor de verkoop, verhuur en technisch beheer van vastgoed als mensen die instaan voor juridische zaken of het onthaal in de kantoren. Zij moeten dus allemaal vlot en efficiënt kunnen werken, op locatie én kantoor.

In januari zijn jullie dan gestart met de transitie van files naar de cloud. Vonden jullie dat die migratie vlot is verlopen?

Ja, het heeft vooral een intensieve opvolging gevraagd, naar onze mensen toe op het vlak van uitleg en opleiding. Maar over het algemeen heb ik zeker het gevoel dat zelfs de iets oudere mensen, die minder IT-minded zijn, snel mee zijn met het verhaal.

Hoe is de samenwerking tussen alle collega’s van de verschillende kantoren nu jullie hiervoor de geschikte tools, zoals Teams en Sharepoint, hebben?

Samenwerken in documenten wordt zeker gebruikt binnen eenzelfde afdeling, zelfs tijdens videocalls. Dan weten ze wie met wat bezig is. Tussen verschillende afdelingen wordt het minder gebruikt. Uiteraard worden afwezigheden wel sneller opgevangen op die manier.

Als laatste, wat willen jullie in 2020 bereiken met Heylen Vastgoed?

In 2020 willen we vooral onze groei op lokaal niveau laten voortduren. De bestaande kantoren willen we verstevigen, met zowel aanbod als mensen. Daarnaast hebben we onze dienst Property Management en Heylen Exclusief gelanceerd, ons aanbod met luxueuze panden en architectuur. Dit willen we uiteraard verder uitbouwen.

Emanuel van der Aalst

Meer weten over migraties naar de cloud?

Emanuel van der Aalst
Chief Evangelist / Marketing & Partnerships
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!