Logo_New_2017.png

[email protected]: het belang van gezondheid op het werk

hoe netropolix twee werknemers verloor op één jaar tijd

kevin-392517 (1).jpg

Photo by Kevin

druk druk druk maar we #groeien!

Als je vandaag de dag iemand vraagt hoe het gaat is het antwoord vaak: druk druk druk. Het maakt niet uit aan wie je het vraagt, oud of jong, schoolgaand of bijna op pensioen. Niemand lijkt te ontsnappen aan het tempo dat we als moderne mensen, ouders, klanten en leveranciers elkaar opleggen.

Het is datzelfde tempo dat de 'Digital Transformation' drijft. Een begrip waar elk zichzelf respecterende marketeer u al járen te pas en te onpas mee om de oren slaat. Zoals u misschien al eerder van ons vernam, vinden wij het begrip 'Digitale Transformatie' trouwens slecht gekozen omdat volgens ons de vlag de lading niet dekt. Maar dat is een ander verhaal en neemt niet weg dat het bestaat, het is écht!

Want hoewel wij, Netropolix, digitale technologie als core business hebben, onsnappen wij ook niet aan het digitale transformtiefeest. Wij hebben het ook lastig. Niet zozeer met de computer, smartphone of bijhorende 4G connectie maar vooral met die andere component die mee moet : de mens. Niet alleen is het aantrekken van mensen met de juiste competenties en een passende 'attitude' al zéér moeilijk, het gelukkig houden en er voor zorgen dat iedereen zich goed blijft voelen in zijn job is zowaar nóg moeilijker. Al zeker tijdens sterk veranderende omstandigheden waar je je als bedrijf anders moet gaan organiseren om te kunnen voldoen aan de verwachtingen van klanten. In een context waarin 'een job' mogelijks continu iets anders in gaat houden en levenslang leren vergt. Stilstaan is immers achteruit gaan. Het is #Groeien of gaan, zowel voor de werknemer als voor het bedrijf! Disruptie naar het schijnt! Men zegge het voort!

het 'b-woord': Jikes ( aantal werknemers -1 )

nik-shuliahin-251237.jpg

Photo by Nik Shuliahin 

Nog zo'n hippe term, maar dan in personeelsbeleid, is het 'B-woord'. Volluit schrijven doen we liever niet want hoewel niemand zeker weet wat er allemaal aanleiding toe kan zijn, is het louter vermelden misschien al genoeg. Noem ons bijgelovig! 

Ook hier bleef Netropolix niet van gespaard en moesten we afgelopen jaar een werknemer eerst tijdelijk en daarna definitief zien afhaken. Vervelend voor alle partijen want het is iets wat je 'overkomt'. Wat we tijdig moet 'detecteren'. Wat je 'moeilijk' kan begrijpen als je het nog nooit hebt meegemaakt. Jikes!

 

een flashy zitzak en een thuiswerkdag dan maar?

Hoe creeer je dan vandaag de dag als bedrijf een leuke sfeer waar mensen zich goed in voelen. Een plek waar medewerkers, van Generatie-Z tot de BabyBoomers, samenwerken, samenleven en zich vooral ook amuseren. Een werkomgeving waarin er genoeg ruimte is voor nieuwe ambities,  opleiding voor nieuwe uitdagingen maar waar toch ook vooral geld verdiend moet worden met de diensten waar we vandaag goed in zijn.

 

Interne reflectie drong zich op en al snel kwamen we toch met een aantal troeven die in ons voordeel zouden moeten spelen: De meeste medewerkers komen, net zoals onze klanten uit de Kempen. Als je er al zelf voor gekozen hebt om een theoretisch half uur van het werk te gaan wonen, kan je ons kantoor op zijn minst op een half uur bereiken. Files? Weinig last van.