GDPR
Cybersecurity

5 GDPR voordelen voor je onderneming

24/05/2018 - 3 min read

Er is al veel gezegd en geschreven over de GDPR. Van stemmingmakerij over informatiesessies tot (dure) publicaties. De essentie is dat op 25 mei de nieuwe Europese privacywetgeving in voege treedt. Doel van de General Data Protection Regulation is dat bedrijven enkel nog relevante gegevens bewaren over hun klanten. Het vergt van bedrijven een inspanning om aan de nieuwe spelregels te voldoen. Maar weet dat de GDPR ook flink wat kan opbrengen voor je onderneming.

Data: het nieuwe goud

In hoeveel Excellijstjes, databanken en applicaties zitten je klantgegevens? Je weet erg veel over hen, maar vind je ook alles terug? Dankzij de GDPR breng je de dataverwerking in je organisatie op een gestructureerde manier in kaart en kan je je data omzetten naar (geautomatiseerde) processen. Houd grote kuis en stel een duidelijke datastrategie op. Je zorgt ervoor dat je organisatie beter en sneller kan beslissen. Wie macht heeft over data wint.

Transparantie en vertrouwen

Er bestaan geen makke consumenten meer. Ze zijn mondig, assertief en ze weten wat ze willen. Ook op vlak van hun privacy. Met een datavriendelijk en transparant beleid straal je vertrouwen uit. Gebruik de GDPR als concurrentieel voordeel. Laat zien dat je je klanten serieus neemt door hen te vertellen wat je met hun gegevens doet. Creëer een open, eerlijk en transparant imago.

Marketingvoordeel

Ja, je moet een register bijhouden van persoonlijke gegevens én wat je ermee doet. Potentiële klanten moeten expliciet toestemming geven voor je hen iets mag sturen. En je klanten hebben het recht om vergeten te worden. Maar je kan nog altijd marketingcampagnes opzetten. Door de GDPR zouden die wel eens een stuk efficiënter en winstgevender kunnen worden.

De grote kuis in je data zorgt voor propere data. Daardoor weet je beter wat je klant wil en kan je relevante informatie aanleveren. Klanten zijn enthousiast en klikken sneller door. De GDPR bezorgt je een verzendlijst die echt geld waard is.

Een wettelijk kader voor Europa

Zakendoen over de landsgrenzen is vandaag tijdrovend en duur. Elk land heeft een eigen privacywetgeving. Dankzij de GDPR vallen die verschillen weg. Kmo’s breiden hun activiteiten veel gemakkelijker uit naar het buitenland of ze zetten samenwerkingen op. Elke partner werkt binnen hetzelfde kader. Want elk bedrijf dat persoonsgegevens van EU-burgers verwerkt, valt onder de GDPR-regels. Ook spelers van buiten de Europese Unie.

Loopt het toch fout?

Ondanks al je inspanningen gaat het plots toch mis. Je gehackte bedrijfsinformatie ligt op de straatstenen, inclusief alle gegevens van je klanten. Weet dat geen enkel bedrijf zich 100% kan beschermen tegen cyberaanvallen. Wees niet bang voor de monsterboetes waarmee gezwaaid wordt. Bewijs dat je een procedure hebt voor dataverzameling, dat je beschikt over een register met de betrokken gegevens én dat je toestemming hebt om ze te gebruiken. Je meldt het datalek tijdig aan de privacycommissie. Kan je aantonen dat je de regels volgt? Dan riskeer je geen monsterboete.

“De GDPR is een opportuniteit om databeheer te professionaliseren en het vertrouwen in het bedrijf te versterken.”

Philippe De Backer Staatssecretaris

Veel ondernemingen voelen zich bedreigd door deze wetgeving, maar dat is nergens voor nodig. Of zoals staatssecretaris Philippe De Backer zegt: “De nieuwe Europese privacywet GDPR die in werking treedt, is een opportuniteit voor bedrijven om hun databeheer te professionaliseren en het vertrouwen van hun consumenten in het bedrijf te versterken. In de digitale economie, die we vandaag kennen, overleven immers alleen die bedrijven die het vertrouwen van klanten niet beschadigen.” De GDPR komt eraan. Doe er je voordeel mee.

Emanuel van der Aalst

Meer weten?

Emanuel van der Aalst
Chief Evangelist
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!