Data en artificiële intelligentie
Innovatie

De evolutie van artificiële intelligentie

03/01/2019 - 2 min read

2018 was het jaar van de doorbraak. De volgende fase van ‘werken in de cloud’ staat overal op de agenda. KMO’s raken overtuigd van de meerwaarde. Het staat op de radar. In 2019 verschuift het accent en schakelen we een versnelling hoger. Want door alles te connecteren en te meten beschikken we over véél data. Gelukkig ook over meer rekenkracht: cloud power. 2019 wordt het jaar van artificiële intelligentie: deep learning en bots. Of hoe je als bedrijf data als hefboom gebruikt om extreem klantgericht te werken.

Jaar van de omekeer

Belgische ondernemers kijken graag de kat uit de boom als het over technologie gaat. Het hoeft niet allemaal nu onmiddellijk, die nieuwste ontwikkelingen. 2018 is het jaar van de ommekeer. Dit jaar ontdekte ook de Belgische bedrijfswereld de cloud. In 2010 was Netropolix erbij om Microsoft CEO Steve Balmer de belofte van de ‘cloud’ te horen uitspreken (vrij vertaald): “de reductie van kosten en complexiteit zodat je je als klant kan concentreren op je toegevoegde waarde.”

 

Administratieve werkprocessen via de cloud staan al een tijdje niet meer ter discussie. Teksten schrijven, communiceren, presenteren, berekeningen maken. Werken in de cloud is wat dat betreft vanzelfsprekend. En waar dat nog niet zo is, staat het prominent op de agenda.

Data en artificiële intelligentie

Naast de administratieve processen, schuiven stilaan ook de business- en productieprocessen in de richting van de cloud. Internet of Things verrijkt je productiedata. Door je technische gegevens in de cloud te verbinden met externe data, krijg je véél nieuwe mogelijkheden. Artificiële intelligentie (AI) gaat op zoek naar patronen in je data. Slimme algoritmes voorspellen tekorten in je stock, laten je preventief onderhoud inplannen of doen je intelligent aankopen. Op zich niets nieuws, maar het wordt stillaan betaalbaar voor alle bedrijven.

Klaar voor het echte werk

De focus ligt meer dan ooit op de klantervaring. Door een goede planning van je processen lever je een perfecte service. Beschik je over data en patronen, dan laat je processen efficiënter verlopen en automatiseer je eenvoudig je bedrijfsomgeving. Een blije klant staat centraal. Ondernemingen hebben steeds meer data en gaan daar slim mee om. Chatbots zorgen bijvoorbeeld voor een natuurlijke toegang op je data. Door de cloud is het toegankelijk geworden voor alle bedrijven om hiermee aan de slag te gaan. Het belooft spannend te worden. Wij smeren onze benen in.

Emanuel van der Aalst

Ook meet met je data doen of wil je een chatbot?

Emanuel van der Aalst
Chief Evangelist / Marketing & Partnerships
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!