Groei, waarde Netropolix
Employee experience

Groei: één van de vijf waarden bij Netropolix

28/11/2021 - 4 min read

Binnen Netropolix staan er vijf waarden centraal. Een van die vijf is ‘groei’. Om te kijken hoe deze waarde wordt geïmplementeerd in de werking van Netropolix en hoe het wordt ervaren bij de medewerkers, interviewden we operations manager infrastructuur Kris (links) en system engineer Jory (rechts).

De definitie voor ‘groei’ volgens Netropolix luidt: “Actieve investeringen in de persoonlijke groei van elke medewerker dragen in grote mate bij tot de groeidoelstellingen van het bedrijf.”

Jory: “Een duidelijk voorbeeld hiervan is het persoonlijk ontwikkelingsgesprek dat we op regelmatige basis voeren. Daarin bespreek je met je direct afdelingshoofd welke richting je uit wil. Op basis daarvan beslis je samen welke opleidingen je zal volgen om verder te groeien.”

Kris: “Om te groeien als medewerker en bedrijf moet je steeds beginnen vanuit de strategie van de organisatie. Als je kijkt naar onze afdeling, vloeien daar enkele kennisdomeinen uit die noodzakelijk zijn om te doen wat wij vandaag willen doen. Daarnaast heb je het ontwikkelingsgesprek waarin wij aftoetsen of wat een medewerker wil matcht met onze kennisdomeinen en strategie. Komen deze zaken overeen? Dan heb je een win-winsituatie waarbij je de persoonlijke én technische ontwikkeling van je medewerker kan waarmaken. De visie en strategie van het bedrijf houden we dus steeds voor ogen bij het opstellen van elk individueel technisch en persoonlijk groeitraject.”

Zin om te groeien?

Solliciteer bij Netropolix!

Check onze vacatures

“Elke medewerker moet voelen dat hij een toegevoegde waarde is.”

Kris Operations manager infrastructuur

We hebben jullie een definitie meegegeven, maar wat verstaan jullie zelf onder groei op de werkvloer?

Jory: “Voor mij is  groei het feit dat collega’s op termijn weten waar je goed in bent en waarvoor ze bij jou terechtkunnen. Daarnaast is groei het uitbreiden van je bestaande kennis en beter worden in bepaalde domeinen, maar ook beetje bij beetje ontdekken wie je bent in de bedrijfscontext.”

Kris: “Ik denk dat het grootste pijnpunt in een organisatie is dat men het gevoel krijgt dat er veel intenties zijn, maar dat er na een tijd hard werken weinig gebeurd is. De impact hiervan is dat medewerkers niet verder kunnen ontwikkelen. Via onze persoonlijke ontwikkelingsgesprekken voorkomen we dat pijnpunt op een proactieve manier. Daarnaast is groei noodzakelijk in een bedrijf omdat elke medewerker ertoe doet en moet voelen dat hij een toegevoegde waarde is in het bedrijf.”

Hoe ervaar jij groei in jezelf en in het bedrijf in de dagelijkse werking?

Kris: “Ervaren dat je groeit, is een zelfreflectie. Die komt voort uit het persoonlijk ontwikkelingsgesprek. Dat is een gesprek in tweerichtingsverkeer waarin je het ‘samen uit, samen thuis’-gevoel ervaart. Je moet dat moment als medewerker aangrijpen om mee te geven hoe je je toekomst ziet. Doe je dat niet, dan mis je kansen. Het gesprek is er om jezelf te ontplooien en alles bespreekbaar te maken. Het is belangrijk dat elke medewerker voelt dat hij gehoord wordt.”

“Toen ik startte bij Netropolix wist ik niet waar ik goed in was en waar ik naartoe wou.”

Jory System engineer

Wat zijn voor jou de belangrijkste bronnen van groei binnen het bedrijf?

Jory: “Voor mij is het ontwikkelingsgesprek al van in het begin de voornaamste groeifactor. Ik weet nog toen ik startte bij Netropolix dat ik niet wist waar ik goed in was en waar ik naartoe wou. Door de gesprekken met Kris is dat helder geworden. Je ontdekt waar je naartoe wil groeien. Dat is voornamelijk op persoonlijk vlak. Mijn technische kennis komt uit de opleidingen en community events. Die zijn zeer interessant. Daarin leren we zaken van externen, maar ook van collega’s.”

Kris: “Community events stimuleren medewerkers en het werkt zelfs in twee richtingen. Zo organiseert niet enkel Netropolix opleidingen, maar komt er vanuit de teams zelf het initiatief om opleidingen rond bepaalde onderwerpen te organiseren. Collega’s geven de aanzet en wij faciliteren dat. De bedrijfscultuur laat dit tweerichtingsverkeer ook toe en dat zorgt ervoor dat groei mogelijk is.

Ik denk bovendien dat veel IT’ers groei zien als iets technisch. Voor ons is dat belangrijk, maar de persoonlijke ontwikkeling is cruciaal. We proberen het verschil te maken bij klanten, als persoon in een rol. Dat kan niet enkel en alleen op basis van techniciteit. Dat wil zeggen dat communicatie belangrijk is, maar ook de persoonlijkheid die je daar vormt. Het complete plaatje zorgt ervoor dat iedereen er als persoon op vooruitgaat.

Technische groei lijkt altijd zo voor de hand liggend, maar het communicatieve en persoonlijke zijn eens zo belangrijk. En we merken ook echt dat mensen op persoonlijk vlak naar een hoger niveau groeien.”

Zo komen we naadloos aan het belt-systeem. Hierbij wordt er afgetoetst of en hoeveel je groeit en wordt er een bepaalde ‘gordel’ of belt toegekend aan elke medewerker. Hoe zien jullie dit?

Jory: “Het is handig om te weten waar je staat in het bedrijf. Maar het blijft belangrijk om het persoonlijk te houden. Dat je niet ingedeeld wordt in hokjes. Maar tot nu toe merk ik dat het er effectief persoonlijk en individueel aan toe gaat, dus dat verloopt prima.

Kris: “Ik deel die mening. De kleur van de gordel geeft een globaal beeld. Wij hebben ook op voorhand vastgelegd waarop je goed zou moeten scoren en waarin je nog kan groeien. Dat is vrij algemeen, maar in combinatie met de persoonlijke ontwikkelingsgesprekken, merk je wel waar we individueel nog stappen kunnen zetten. Dat zijn cases van persoon tot persoon.”

Evelien Hendrickx

Ook groeien op persoonlijk en technisch vlak?

Evelien Hendrickx
Matchmaker
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!