HR

Een dag in het leven van accountmanager Jan

07/05/2021 - 3 min read

“Wat heb je aan teams vol fantastische IT’ers als niemand het kan verkopen?” Een vraag waar Jan het antwoord op weet! Hij legt uit wat de functie als accountmanager in de IT inhoudt.

Een ambitieus begin

Ik studeerde Boekhouden-Informatica in het middelbaar en begon daarna aan de KDG Hogeschool in de richting Multimedia. Tegelijkertijd werkte ik voor mezelf in bijberoep. Vervolgens startte ik bij de helpdesk van een internetprovider voor internet en digitale tv waar ik twee jaar werkte.

Daarna ging ik aan de slag in een computerwinkel. Ik leerde er de kneepjes van de IT-sales en promoveerde al snel tot winkelverantwoordelijke. Na acht jaar maakte ik uiteindelijk de overstap naar het salesteam van Netropolix, waar ik vandaag het beste van mezelf geef.

Ook je passie uitvoeren?

Check onze vacatures

Ontdek onze werkplek

Een accountmanager: het aanspreekpunt voor klanten

Sinds enkele jaren sta ik elke dag paraat voor Netropolix, vol enthousiasme en mét de brede glimlach. Hoe ik mijn dag start? In niet coronatijden stapte ik ‘s ochtends in de auto en ging ik meteen de baan op naar klantenNu verloopt dat wat anders. Ik pak mijn laptop en mijn koffietje erbij en ik begin meteen te bellen. Er is altijd wel iemand die nog een telefoontje van mij verwacht.

En die start van de dag is alvast een goede samenvatting van wat een accountmanager doet. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor volgende activiteiten:

Bolletje 1 Klanten contacteren en afspraken plannen;
Bolletje 2 Salesproces opvolgen in CRM-tool;
Bolletje 3 Professioneel netwerk uitbouwen;
Bolletje 4 Account- en salesdevelopment rapporteren.

De sociale netwerker

Wat de grootste drijfveer is in mijn job? Sowieso het leggen van nieuwe contacten en het uitbouwen van lange termijn relaties. Ik hou ervan veel verschillende mensen te leren kennen. Is het een bakker of een elektricien? Is het een groot of klein bedrijf? Wat voor een persoon staat er achter het bedrijf? Ik ben oprecht geïnteresseerd in die zaken. Het is dus niet puur voor commerciële doeleinden.

Als ik mijn rol mag samenvatten in een paar woorden, dan is dat:

  • Uitdagend
  • Veelzijdig
  • interessant
  • Afwisselend
  • Sociaal

Uitdagend en afwisselend omdat elke dag en elke klant anders is, zowel qua bedrijfsactiviteiten als persoon. Daar zit echt veel verschil in, wat de job boeiend maakt. Als laatste noemde ik het sociale aspect aangezien je als accountmanager in IT altijd in contact staat met de (potentiële) klant.

Jan Van Loock

“Je hoeft niet altijd te praten als je iets wil verkopen. Soms is luisteren genoeg.”

Jan Accountmanager

Inlevingsvermogen en betrokkenheid op nummer één

En dat is exact wat je moet kunnen als je mijn rol wilt uitoefenen. Je mag niet bang zijn om iets te vragen. Je moet meedenken met de klant en je in zijn plaats kunnen zetten. Mensenkennis hebben, is dus geen overbodige luxe. En toon vooral interesse: je hoeft niet altijd zelf te praten als je iets wil verkopen.

Luister naar de klant, ontdek zijn behoeften, bedenk hoe je die kan oplossen en win zijn vertrouwen. Vind de balans tussen wat goed is voor de klant én voor Netropolix en je komt een heel eind verder.

 

Ook zin gekregen om als accountmanager in IT aan de slag te gaan? Solliciteer en wie weet word jij wel de nieuwe collega van Jan!

Evelien Hendrickx

Aan de slag bij Netropolix?

Evelien Hendrickx
Matchmaker
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!