gefrustreerd
Business

Genoeg van online meetings?

20/12/2021 - 3 min read

In 2020 schakelden we van de ene op de andere dag over naar telewerken. Vandaag werken we massaal hybride. Deze verandering bracht grote gevolgen met zich mee voor de bedrijfswereld: digitale meetings, online bedrijfsfeestjes, workshops … We zien dan ook dat er een online moeheid ontstaat. En dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee.

Hybride werken: de voor- en nadelen

Hybride werken kennen we allemaal. Het is een mix van thuis en op kantoor werken. Het heeft veel positiefs teweeggebracht: we kregen meer tijd voor onze naasten, connecteerden op een dieper niveau met onze collega’s en vermeden files 

Als we naar de toekomst kijken, kunnen we dan met zekerheid zeggen dat het een werkvorm is die zal blijven, zelfs bij de terugkeer van het ‘normale leven’. Toch brengt het uitdagingen met zich mee. Teams raken geïsoleerd van elkaar en meer nog, er duikt een digitale vergadermoeheid op.  

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat meer dan 40% van de globale werknemers overweegt om hun werkgever te verlaten. Daarom is het meer dan ooit belangrijk om hybride werken aantrekkelijk te maken. Zowel voor jouw huidige als nieuwe werknemers.  

Uitdagingen

De hoge productiviteit van telewerken of hybride werken eiste een hoge tol van medewerkers. Het was dan ook een veeleisend en uitdagend jaar voor hen.  Als werkgever of mede-collega’s konden we minder vaak de vraag stellen “hoe gaat het?”, waardoor we belangrijke informatie over elkaar misten.  

Daarnaast zorgde de verhoogde productiviteit voor een enorme toename aan verstuurde mails, langere online meetings en werkdruk. De digitale (vergader)moeheid is reëel en neemt elke dag toe. We zijn het beu om dag in dag uit naar ons scherm te kijken en we willen wel eens achter onze bureau uitkomen. 

Tot slot zorgt telewerken of hybride werken ervoor dat de intentie van onze werknemers om van werkgever te veranderen, verdubbeld is. De positieve elementen van telewerken en de werkcultuur implementeren in je bedrijf zal daarom cruciaal zijn om medewerkers te behouden of nieuwe aan te werven. 

Zo pak je de uitdagingen aan

Natuurlijk kan je als werkgever de digitale vergadermoeheid en bijhorende uitdagingen aanpakken. Hoe je dit doet, is eenvoudig:

  • Maak een plan waardoor je medewerkers zich flexibel kunnen opstellen. Met andere woorden, maak een plan dat antwoord biedt op vragen zoals “wat doet mijn medewerker en wat heeft die hiervoor nodig?” Bied daarbij begeleiding aan terwijl je je plan perfectioneert.
  • Investeer in ruimte en technologie om de fysieke en digitale wereld te overbruggen. Welke tools hebben medewerkers nodig om van thuis uit te werken? En zoek eveneens een antwoord op de vraag hoe je werken op kantoor aantrekkelijk kan maken voor hen.
  • Bestrijd online meeting moeheid van bovenaf. Het is belangrijk om ons netwerk te verbreden. Het kost in elke werkomgeving moeite en vooral in de digitale. Geef daarom zelf het voorbeeld samen met je managers waardoor jullie samen een positieve werkcultuur creëren waar sociale ondersteuning floreert.
  • Heroverweeg de werknemerservaring. Het talentlandschap is veranderd net zoals de verwachtingen van werknemers. Leef je in de behoefte van elke groep in om zo het beste en meest diverse talent aan te trekken.
Emanuel van der Aalst

Online meeting moeheid bestrijden? Ontdek Business in Versnelling

Emanuel van der Aalst
Chief Evangelist / Marketing & Partnerships
Schrijf je in

Tips en nieuws, elke maand in je mailbox.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief & ontvang handige tips voor jouw IT!